Olisiko ehdotuksia tai tietoa, mikä on joutunut välkeluteen kohteeksi?
Raasepori 10. kesäkuuta.
Kyseessä lienee pistiäisen toukka.
Onko toukka kuvan perusteella ruokailemassa haavalla vai onkohan jokin pajulaji ravintokasvina mahdollinen?
Jos on haavan laji, arvailen, että tässä voisi mielenkiintoisesti olla taigavarpiaisen (Euura ranini) mahdollisuus. Lajista ei tunneta kovin montaa havaintoa Suomesta eikä muualtakaan. Toukasta ei löydy mistään kuvia, mutta sen kerrotaan olevan pajuilla elävän Euura punicean näköinen niin, että nuorempana on lähes mustahko, mutta viimeisessä toukkavaiheessa vaalenee ruskeahkoksi. Euura puniceasta löytyy nettihauilla kuvia, joissa toukat pääosin tummempia, mutta joukossa myös joitakin jokseenkin samannäköisiä.
Kyseessä voinee olla jokin muukin suku kuin Euura, mutta lehtipistiäisen täysikasvuiselta toukalta näyttää.
Harmi kun kysymykseni meni (taas) väärään eliöryhmään, pahoittelen. Kiitos paljon seikkaperäisestä vastauksesta. Toukka oli ruokailemassa haavan vesalla valoisalla paikalla tienpientareella. Siinä oli paljon haavan vesoja ja jonkin verran harmaaleppää. Ohessa vielä lisäkuva.
Perkasin lisää kuvia samalta paikalta, mutta nämä kuvat on otettu neljää päivää aikaisemmin 6. kesäkuuta. Ahmivat haavan vesan lehtiä. Näyttää olevan sama laji, eli mahdollisesti mainittu Euura ranini?
Koska haavalta ei tunneta muita lajeja kuin Euura ranini joilla on ruskea toukka, tämän voi mielestäni ko. lajina ilmoittaa. Lajista on kyllä enemmän havaintoja kuin mitä tietokannoissa on, mutta vähälukuinen ja aika harvinainen se on. On sitä silti tavattu myös etelästä, ei tosin ehkä näin lounaasta.
Vielä. Uutta on minulle että toukkia voi ainakin nuorena olla useita yhdessä. Olen itse löytänyt vain yksittäisiä toukkia.
Kiitos paljon määrityksestä asiantuntijoille, pistän tämän myös Laji.fi-tietokantaan kuvan kera.