Minkä ötökän puremajäljet?

Hei,

huolettaa. Viikko sitten ilmestyi muistaakseni ihan keskellä päivää kaksi paukamaa käteen, samana iltana vähän kutisi ja hieman kuumotteli mutta muuten ei oireillut ja turvotus lähti laskemaan parissa päivässä. Reikäinen väljä neulepaita oli tuolloin päällä pari päivää ja tuli ulkoiltua koiran kanssa.
Onko mahdollista että joku ötökkä hyppäs paidan sisään vai ovatko nämä luteen puremia? Lintukirppu?
Tosiaan enempää paukamia ei missään muualla ole. Nyt jälkimmäinen kuva tämänhetkinen tilanne.

Voisiko olla mäkäräisen puremia, ne pääsevät pienistäkin aukoista vaatteiden alle ja paukamista tulee itselle ainakin isoja, kovia ja kutisee paljon. Kortisooni tai antihistamiini voi auttaa. Paukamat voi kestää useita päiviäkin, ennenkukn häviävät.
Jokaiselle tietty tulee hyönteisten puremista erillaisia oireita, toiset on herkempiä, toisille ei tule juuri mitään.
Olettaisin, jos kyseessä on lutikka, niin näitä puremia tulisi joka yö ja kaikille samassa taloudessa asuville. Jos epäilet lutikoita niin sängyn pohja, patjat ja petivaatteet on hyvä tarkistaa luteen ulosteiden osalta, jos löytyy ruskeaa pientä pistettä paljon niin siinä kohtaa voi huolestua. Mutta en usko että kyseessä olisi lutikan puremia, jos nämä ovat ainoita puremia.

1 Like

Kiitos vastauksesta! Pelkäsin heti luteita ja olen tarkastanut ahkerasti useana päivänä sängyn pohjaa, patjaa, lakanoita ja petivaatteita. Ei näy mitään jälkiä. Toivottavasti ei olisi niistä kyse. Jos on vasta alkava ludeongelma niin voikohan se alkaa näin pikkuhiljaa?

Tähän en osaa vastata. Jos olette matkustelleet viimeaikoina, matkatavaroiden mukana voi tulla ei toivottuja kavereita. Tai jos asutte talossa, jossa on muita asuntoja, niin naapureilta voi varovasti tiedustella onko heillä ollut havaintoja luteista. Mutta jos uusia puremia ei nyt yöaikaan tule kenellekään ruokakuntaasi kuuluvalle niin uskoisin kyseessä olevan jonkun muun hyönteisen purema tai pistos.
Toki voit käydä terveydenhuollossa näyttämässä näitä jälkiä jos ne huolestuttavat. Heillä on ehkä parempi käsitys luteiden puremajäljistä. Minulle kyllä tuli noista juuri mäkärän puremat mieleen, mutta valokuvasta näitä on aina vaikea arvioida.

Jotkut ihmiset(pieni vähemmistö) voi saada puremalta näyttävän allergisen reaktion ihokontaktissa turkiskuoriaisen toukkaan. Voi tapahtua esimerkiksi kotona sängyssä nukkuessa ja tekijäksi epäillään sitten lutikoita. Tämä tosiaan harvinaista mutta mahdollista.

Näyttivät kyllä mäkäräisen jäljiltä kun tarkemmin eilen mietin. En ole matkustellut mutta olen tutustunut lähiaikoina uusiin ihmisiin, jotka matkustelevat. Melkein ehdin jo huokasta, mutta viime yönä tuli kaksi jotain näppylää taas, alaselkään. Aamulla hieman kutisi herättyäni, muuten ei toistaseksi ole sen jälkeen ja ei ole turvonnut. Mutta toki luteen puremistakin osa voi turpoilla ja osa ei?
Olen nyt varannut terveyskeskus ajan jossa samalla otan nämä näppylät puheeksi. Toinen näistä uusista näppylöistä tuntuu sellaiselta tiiviiltä rasvapatin tapaiselta. Mulla on juuri hiljattain selkään kasvanut peukalonpään kokoinen patti jota siis menen nyt terveyskeskukseen tutkituttamaan. Mulla on myös akneen taipuvainen selkä joten vaikea tapaus.

Juuri eilen illalla löysin taas yhden ruskoturkiskuoriaisen toukan sängyn takaa, listin sen ja aloin yöunille. Aamulla oli kaksi näppylää alaselässä. Asunnossani on siistiä ja tein tällä viikolla vielä suursiivouksen ja ihmettelen suuresti jos kuoriaiset jäävät asuntooni lymyilemään kun ei siellä mitään ravintoakaan niille ole. Ylempänä kuva uusist näpyistä.

Alun kuvista tulee vahvasti lintukirppufiilis. Meillä kääpiörotuinen koira joka kantaa noita sisälle ja joskus harvoin onnistuu näkemään nuo max parin millin pikku paholaiset joten syylliset selvillä. Kutiavat vietävästi ja paukamat laskevat seuraavana päivänä. Olen ymmärtänyt, että hirvikärpästen kohteena olleet ovat jotenkin herkistyneet siten, että saavat lintukirpuista hankalimmat oireet. Ja se olen tietysti meidän perheessä minä, joka olen eniten hirvareiden kanssa tekemisissä ja niistäkin saan vietävän pitkään reagoivat paukamat. Hermoilin alkuun paukamien kanssa ja syynäsin kaikki jalkalistat ja patjojen saumat ja vaikka mitkä. Mutta lopulta selvisi. Ovat vielä siitä ovelua että pistävät yleensä vaatteiden alla olevaan ihoon joten paukamat ilmaantuvat kuin helminauha iholle noissa kohdin. Alkuun otin antihistamiinia mutta nykyään vain laiskasti totean asian ja annan olla.

1 Like

Kiitos tiedosta! Joo määkin nyt uskon että oli lintukirppu, löytyi siivotessa semmonen aivan lintukirpun näköinen kuollut hyönteinen ja koira tykkää kulkea puskassa jatkuvasti.

Sitten toka kuva ylempänä oli vain alkava finni! :joy: Joita nyt kesäaikaan ärsyttävästi alkaa puskea.

Nyt kun oon muistellut viime kesää, kävin yöpymässä asunnossa josta sain heti yön jälkeen kauttaaltaan koko keholle vietävän kutisevia helminauha jälkiä (kuva), mikään ei oo ikinä kutissut niin raivostuttavan paljon. Mietin jälkeenpäin että siellä varmasti oli luteita, tai sitten lintukirppu hyökkäsi koska oltiin myös oltu ulkona. Mutta nyt kallistun siihen että siellä taisi olla luteita, joita onneksi en kotiin sillon vienyt. Uskon että jos mulla ois luteita niin ne puremat näyttäis taas tältä ja kutisis vietävästi.

Mutta mulla kans on tosi herkkä iho joka etenkin nyt kesäaikaan reagoi aivan kaikkeen. Syynään ihoa varmaan liian tarkkaan mutta nyt oli aamulla taas iho reagoinut johonkin (kuva), nuo muutamat hailakat jäljet vanhoja ja kaks koholla olevaa äsken ilmestynyt. Syytän toistaseks vaan niitä turkiskuoriaisia tai sääskiä yms. Kesäaika jotenki vaikeeta itelle kun ilmestyy väkisinkin hyönteisenpuremia ja jos jonkunlaista paukamaa ja pelkään vietävästi niitä luteita.