Moi, olen ihmetellyt missä luuraavat ötökät, olen kulkenut varmaan muutaman kymmenen kilometriä samalla kuvaten, mutta tänä vuonna ei ole kamera kulunut, ihan yksittäisiä siellä täällä, normikeväänä mm riipukkeja muutaman metrin välein, olen kulkenut eri keleillä ja myös tihkusateessa jonka olen joskus todennut olevan hyvä, pakkasetkaan ei kai voi olla syy kun pakkasia on aina ollut ennenkin?
Samaa ihmettelin. Teen perinteisesti pari hankiötökkäretkeä joka kevättalvi. Oma veikkaukseni on, että tänä talvena kun on ollut ns kunnon talvi, niin routa on varmaan sen verran syvällä, että nuo eivät ole heränneet vielä. Hangen alla pitäisi olla sulaa ja märkää, että lähtevät liikkeelle.
Eipä ole hangella ötököitä näkynyt Savonlinnan seudullakaan. Melkein päivittäin metsäpoluilla kävelen, eikä kameraa ole mukana tarvinnut kantaa, kun niitä hyönteisiäkään ei ole näkynyt. Routa on nyt syvällä, lunta oli vain 10 - 15 cm pari kuukautta, pakkasen ollessa 10 - 30 asteen välillä ennen 22.2 lumisadetta, jolloin lumen syvyys nousi noin 30 - 35 cm.
Tänään huomasin metsäkauriin jäljet lähellä asutusta, kun ns. aurasimme vähän kuljettua polkua paremmin liikuttavaksi. Kuusi vuotta sitten täällä pyöri viiden kauriin lauma, mutta sitten ne hävisivät vuosiksi. Pitääkin kiertää pitempi noin 8,5 kilometrin metsälenkki, jos jälkiä löytyisi vaikka lisää.