Mitä korentoja nämä? (Ylin kuva: "Okatytönkorento ja alin ja keskimmäinen kuva "Isotytönkorento?")

Kuvattu 26.6. Luopioisissa Kukkian Holjanlahdella,

Ylimmäinen näkemykseni mukaan on okatytönkorento (Enallagma cyathigerum), naaras.
Kaksi seuraavaa ovat melkoisia tosi nuoria ja värittömiä “olmeja”. Ovatko nuo ylipäätään eläviä?
Alimmainen voisi olla sirotytönkorento (Coenagrion pulchellum) kauluksen muodon ja katkeavan olkajuovan mukaan. Näin kuvaa tulkitsen. Keskimmäisestä en kyllä näe mitään tuntomerkkejä, mutta saattaisihan tuokin olla lähinnä sirotyttö, kun on kovin saman oloinen tuon kolmosen kanssa. Ilmeisesti ei sentään sama yksilö kyseessä?

1 Like

Kyllähän tuo keskimmäinen eri yksilö on. En loppujen lopuksi taida ehdottaa siitä yhtään mitään.

1 Like

Kiitos paljon!

“Kerta vielä kiellon päälle”. Muutan vielä näkemystäni tuon alimmaisen yksilön suhteen. Uusi ehdotukseni on isotytönkorento. Joka tapauksessa on sen verran hankala tulkittava, että mitenkään varma en ole, joten laita Alpo kysymysmerkki perään.
Mielenkiintoista olisi saada muitakin näkemyksiä.

1 Like

Kiitos! Minustakin nuo olmit ovat isotytönkorento naaraita jo silmien värinsä perusteella. Isotytönkorentoja kyseisellä lahdella on ylivoimaisesti eniten. Muita tytönkorento lajeja olen kys. paikasta kuvannut seuraavia: Hoikka-, Keihäs-, Keri-, Kuu-, Oka-, Siro- ja Vihertytönkorento. Terv. Alpo

ti 2. heinäk. 2024 klo 21.58 Harri Orakoski sivustolta LAJI.FI-foorumi (notifications@laji.discoursemail.com) kirjoitti:

1 Like

Tämän viimeisimmän viestisi jälkeen minusta tuntuu, Alpo, että aletaan olla kohtuullisen oikeassa lajin suhteen.
Kukkian Holjanlahti näyttää olevan erinomainen korentopaikka ainakin tytönkorentojen suhteen. Sinähän olet kuvannut sieltä monet tutut ja vähän harvinaisemmatkin lajit!

On erinomainen paikka tytönkorentojen suhteen, sikäli mikäli kun olen ne olikein nimennyt nimelläni löytyvään kuvakansiooni? Lisäksi siellä olen kuvannut mm. Isokeiju- ja sirokeijukorennot, lummelampi-, isolampi- ja täplälampikorennot, sekä mm. Hukan- ja litteähukankorennot. T. Alpo Roikola.

ke 3. heinäk. 2024 klo 9.03 Harri Orakoski sivustolta LAJI.FI-foorumi <notifications@laji.discoursemail.com> kirjoitti: