Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

Monarkki [Danaus plexippus]

espanja

Tämä lienee maailman tunnetuin perhonen mahtavinen vaelluksineen, eikä tunnistamista kaipaa. Taitaa olla myös Euroopan kookkain päiväperhonen. Nämä kuvat halusin laittaa näytille terveisinä Teneriffalta. Jo kerran aikaisemmin toteutellulla matkalla havittelin monarkkien kuvaamista, mutta vasta nyt se onnistui. Kuvattu 02.11.2018.

Itse en mikään kova päiväperhostuntija ole, mutta ymmärtääkseni Euroopassakin on ainakin kaksi monarkkilajia, maailman mittakaavassa varmasti lisää. Jos viittasit vaelluksilla siihen Amerikan mantereen meininkiin, niin itse veikkaisin siellä kyseessä olevan eri lajin kuin täällä Euroopan puolella. Noh, paremmin tietävät kertokoot ja valistakoot samalla minuakin.

Olenpahan minäkin noita kuvan elukoita juuri Teneriffalla päässyt näkemään, siitä on jo tosiaan aikaa kohta 20 vuotta.

-Toni

Jos viittaat toisella lajilla D. chrysippukseen, niin samalta seudulta (Teneriffa) sekin löytyy. Muista en muista kuulleeni ja noita kahta ei helposti sekoita.

No tuota “Amerikan mantereen meininkiä” todellakin tarkoitin.
Kirja-ja Wikipedia tietojen mukaan monarkkiperhoset (Danainae) on täpläperhosiin kuuluva noin 500 lajin alaheimo. Alaheimon lajeista Euroopassa tavataan vain Afrikassa ja Aasiassakin laajalti levinnyttä silomonarkkia (D. chrysippus) sekä Pohjois-Amerikasta tulokaslajina levinnyttä monarkkiperhosta (D. plexippus). Kuten JKT myös kommentissaan mainitsi, niin molempia löytyy Kanariansaarilta. Itse olen onnistunut näkemään ja kuvaamaan tämän plexippuksen.

Jos haluat nähdä sen toisen niin suosittelen käyntiä Punta del Hidalgossa. Bussilinjan päätteestä polkua itään ja sieltä läheiseen Barrancoon. Pitäisi löytyä. Muuallakin näkyy, mutta satunnaisemmin. Lisäbonuksena Thymelicus christi, jos vuodenaika on sopiva.

Kiitokset JKT hyvistä vinkeistä. Täytyy pitää mielessä, jos tuonne Teneriffan suuntaan joskus vielä matka käy.
Nämä plexippukset kuvasin pienessä ja rehevässä akklimatisaatiopuutarhassa la Orotavan historiallisessa vanhassa kaupungissa siinä Puerto de la Cruzin kupeessa. Perhosia oli ainakin puolisen tusinaa lennossa, ja kuvia sain myös niiden parittelusta.

Terve,
tämä Euroopassakin havaittava D.plexippus on sama laji, joka tekee pitkiä vaelluksia Amerikassa. Sillä lienee myös kantaa Espanjassa ja Portugalissa. Havaintoja on myös keväältä. Satunnaisia havaintoja loppusyksystä on Brittein saarilta ja Länsi-Euroopan rannikkoalueilta. Pohjoisimmat havainnot lienevät Tanskasta. Näiden pohjoisempien havaintojen alkuperä lienee Pohjois-Amerikka. Ainakin osa on liittynyt vahvoihin laajoihin matalapaineisiin Pohjois-Atlantilla.
D.chrysippus on afrikkalainen ja aasialainen laji. Silläkin on ainakin tilapäisiä esiintymiä Espanjassa ja Portugalissa sekä itäisellä Välimerellä. Laji ei ilmeisesti siedä pakkasta ollenkaan. Kesän aikana sen kanta kasvaa syksyä kohden. Afrikasta ja Kanarialta tulleet vaellukset tuovat lajia myös jo keväällä Portugaliin ja Espanjaan. Molempaa lajia olen havainnut Portugalissa alkukeväällä.
ML

Itselle tuli tosi isona yllärinä tuo, että Euroopassa on sama monarkkilaji kuin P-Amerikan kuuluisista vaelluksista tuttu laji. Aina sitä oppii uutta.

-Toni

Itse kävin kuvaamassa monarkkia vuonna 2014 Madeiralla. Siellä paras paikka oli presidentin palatsin puisto, jossa monarkkeja lenteli jopa useita kymmeniä.Tämä tiedoksi niille jotka ovat sinnepäin matkustamassa. Mutta onhan olemassa vielä kolmaskin laji nimittäin valemonarkki (Hypolimnas misippus), jonka naaras muistuttaa melko paljon monarkkia. Senkin voi tavata niin Teneriffalla kuin kanarialla ja joskus hyvällä tuurilla myös Madeiralla.

Kiitokset Jari mielenkiintoisista lisäkommenteistasi monarkkien suhteen!
Jos joku sattuisi minun aikaisempien kommenttieni pojhjalta suunnistautumaan La Orotavaan, niin haluan tässä yhteydessä korjata tekemäni virheen puiston nimen osalta. Puisto, jossa itse kuvailin monarkkeja, oli
"Hijuela del Jardin Botánico".