Musta sarvijäärä [Lepturobosca virens, viherkukkajäärä]

Yrityksistä huolimatta en löytänyt sopivaa match’iä tämäniltaiselle jäärälleni. Kooltaan se oli viherkukkajäärän luokkaa ja räikeässä ilta-auringon valossa luulinkin tätä ensin siksi. Mutta kyllä se musta oli ja pintakarvoitus kiilteli. Ainoa väri oli tuntosarvien oranssinruskeat välit. On pakko mennä nukkumaan ja jättää tämän tunnistus teille foorumilaisille… Toivottavasti joku tunnistaa.

Joensuun Kiihtelysvaara 4.8.2022

Kyllä se mun mielestä viherkukkajäärä silti on

Kiitos, Jyri! Siihen tulokseen minunkin on näin aamun tultua päätyminen. Habitus ja tuntosarvet ovat niin selkeästi viherkukkajäärämäiset. Ehkä karvoitus on hiukan lyhyemmäksi hankautunut tai muuten normaalia tummempi. Viherkukkajäärän pintahan on tavallisestikin mustalta vaikuttava. Sen olen nähnyt vihreiden pinnalla olleista kulumalaikuista.

Livenä olen nähnyt yhden yksilön vuosia sitten jollain lomareissulla, lajia ei ole juurikaan täällä lännessä ainakaan mun retkeilyalueella

Hyvä, että jatkoit tätä ketjua, niin minä tulin huomanneeksi, että tälläkin on nimi vaihtunut viime aikoina! Anoplodera on muuttunut Lepturoboscaksi. Tulee korjattua omiin kuviinkin oikeaksi. Menin Laji.fi -sivuille katsoakseni, mikä viherkukkajäärän levinneisyysalue on… ja aivan oikein Länsirannikko näyttää olevan laajalti vailla havaintomerkintöjä. Täällä Itä-Suomessa niitä sen sijaan on melko runsaasti. Ja oheinen kuva todistaa, että lisää on tulossa! :rofl: