Mustan ja harmaanvalkoisen kirjava yökkönen [Acronicta megacephala]

Tässä yökkösessä päädyin haapayökköseen (Acronicta megacephala). Saanko kannatusta?
Jos tämä on haapayökkönen, niin se edustaa kyllä kooltaan lajinsa alarajan kokoa, sillä sen pituus oli jotain 18 mm luokkaa.


Vihti 19.8.2022

Samaa minäkin tuolle olin ehdottamassa ennen kuin huomasin ehdotuksesi. Ei tuosta oikein muutakaan mieleen tule.

1 tykkäys

Onnittelut Harri hyvästä bongauksesta ja kuvasta, ja jkt jälleen hyvästä tunnistuksesta.

Minulla olisi kommentti yökkösen nimestä.

Agronicta.

Oikea muoto lienee Acronicta.

Minua jäi askarruttamaan Acronicta nimen etymologia, ja epätieteellisellä etymologisella järkeilyllä päättelin, että nimi koostuu kahdesta osasta:

akros = alussa
nicta = yö

tarkoittaen siis yön alussa. Akros ja nicta kreikan kielen sanoja.

Tähän löytyi lähdekin, en tosin tiedä miten luotettava:

Kreikan kielen akros voi tarkoittaa useita asioita:

https://en.m.wiktionary.org/wiki/ἄκρος

Kreikan kielen yö taas on nicta.

Tämä tuntuisi loogiselta, kun kyseessä on yökkönen.

Agro- viitannee maahan ja maanviljelyyn johtaen ajatukset ehkä väärille urille.

Olisiko syytä korjata otsikon alkuosa?

Tällaiset "sihteerin terveiset":wink:

“Sihteeri” annakaisa on ihan oikeassa, ja tieteellisen nimen kirjainvirhe on ilman muuta korjattava. Kiitokset tarkasta havainnoinnista! Sinulla oli mielenkiintoinen pohdinta nimeen liittyen. Nuo tieteelliset nimethän antavat usein ihan tärkeää ja järkevää tietoa lajista. Niitä itsekin monesti tutkailen.

Joo, ja ne jää paremmin mieleen, jos niillä on jotain merkitystä, jonka on ymmärtänyt…

Ja kuinkas sattuikaan - eikös tämän suvun useiden (vaan ei kaikkien) lajien suomenkielisessä nimessä ollut ILTAyökkönen. :slight_smile:

1 tykkäys