Pikkulintujen ruokintapaikalla vieraili joskus myös närhi. Erikoinen piirre oli, että se ikäänkuin tiesi
olevansa varkaissa, ja käyttäytyi sillä tavalla. Hätäisen ja pelokkaan näköinen. Niin tässäkin.
Mulla oli tänään varsin erilainen kohtaaminen närhen kanssa. Isosta kuusesta kuului “laulua”, joka toi mieleen raivaussahan tai/ja moottorisahan. Mitään vastaavaa en ole kuullut kuin korkeintaan netin lyyrypyrstö-lintuvideoissa. Naksutan takaisin aina sellaisille linnuille, jotka huomioivat ihmisen - monta minuuttia kestäneen “jutustelun” jälkeen tämä raivaussahaääntelijä tuli sitten vähitellen esiin kuusenoksien piilosta ja osoittautui - närheksi. Enpä ole kuullut vastaavaa, mutta tavallaan loogista. Viime kuukausina tässä metsässä on ollut paljon metsänhoidollisia töitä, puun kaatoa ja vesakon raivausta. Täytyisi varmaan ottaa kameran lisäksi mukaan mun pieni nauhuri vaikka siinä ei ole suunnattavaa mikrofonia.
Älypuhelimen video tallentaa myös varsin hyvin ääniä.
Tänään onnistuin itsekin kuvaamaan närhen melko läheltä linturuokinnalla. On kyllä todella arka lintu, ja kierteli pitkään lähipuiden latvustoissa ennen kuin uskalsi laskeutua maahan, eikä siinä pitkään ollut ennen kuin säikähti jotain ääntä/liikettä ja pakeni.
Naantali 14.1.2025.
Närhellä on yllättävän monipuolinen äänivalikoima ja se on varislintuna hyvä matkimaan. Tuosta moottorisahan äänestä olen aiemminkin kuullut. Närhen kohdalla on sama kuin ketulla, että ihmiset tulkitsee niiden käyttäytymistä: närhi on salakavala ja kettu viekas. Molemmille on kehittynyt erittäin hyvä kyky hyödyntää kaikkia ravintomahdollisuuksia, koska ruoka ei niille ole aina helposti löydettävissä. Närhen piilottelu ja “varkaissa olo” on enemmänkin suojautumista petolinnuilta ja ikävä kyllä myös ihmiseltä, koska ihmiset pitävät närheä haittalintuna. Tästä johtuen närhi on hävinnyt monista aiemmista asuinpaikoistaan.
Närheä on kutsuttu myös paskokrääkäksi. Aikoinaan kun maatalouden navetan lantakasat olivat ulkona navetan päädyssä, niin lantakasaan heitettiin myös poikivien lehmien jälkeiset, joita närhet kävivät syömässä. Siitä nimi “paskokrääkkä”. Kenties lantakasasta joitain koppiksiakin löytyi?
Todennäköisimmin närhet etsivät lantakasasta sulamattomia jyviä.
Itse olen kuullut närheä kutsuttavan pottuharakaksi kun ne käy hakemassa pellolta perunannoston jälkeen pieniä perunoita ravinnokseen. Muutaman vuoden ajan lähistöllä pyöri närhi joka matki merikotkaa. Monesti menin närhen vipuun vaikka merikotkat ja niiden kalkatus on jokapäiväistä kotipihalta havainnoituna.