Niskassa oranssia [Anabolis brevipennis]

Mikä elokuun lopun vesiperhonen?

Limnephilus coenosus lajilla mainitaan oikein tuntomerkiksi oranssin ruskea kaulus, josta nimikin kaulusputkisirvikäs, ongelma on vaan ettei siiven muoto mielestäni täsmää ollenkaan, eli lienee sittenkin joku muu

Tämä on jokin Apatania-suvun [EDIT: kuitenkin Anabolis] lajeista. En ole varma, voiko näitä määrittää tällaisista kuvista, kun itse olen tarkistanut genitaaleista.

Anabolis brevipennis

2 tykkäystä

Määritykseni menikin rytinällä metsään - kiitos korjauksesta, Juha!

Eläpä välitä. Välillä kyllä tulee mieleen että miten ihmeessä näistä sais helpommin määritettäviä, kun saman oloisia otuksia on eri suvuissa ja heimoissakin.
Tässä tapauksessa elukan perussiipiväritys on näkyvin syy miksi minulla ei muut mainitut olisi tulleet mieleen.

1 tykkäys

En välitä. Virheet ovat olennainen osa oppimisprosessia. Ja genitaalit tarkastamalla tämä olisi kyllä selvinnyt. :wink: Ja itse asiassa livenä sama virhe ei olisi tapahtunut, sillä nämä suvut ovat livenä hyvin erilaisia. Kaikki asiat eivät välity kuvista tai voivat välittyä myös väärin.

1 tykkäys

Joo tämä kuvista määrittäminen on oma tieteen…vai sanoisinko taiteen tai taiteilun laji.

1 tykkäys