[Ochyria quadrifasiata], juovakenttämittari

Tälle en nyt vaan löydä nimeä, joten täytyy kysyä.

Kuvattu 27.07.2017. Vihti, Ojakkala.

Ochyria quadrifasiata.

1 tykkäys

Kiitos!
Eipä ollut ensimmäinen kerta, kun tuon kanssa menin retkuun. Yritin väkisin sitä etsiä Xanthorhoe -suvusta, kun tolla ei ollut sitä oranssia siiven ulkoreunaa.
Miksiköhän tuolle on eri sukunimi annettukaan, kun ulkonäkö ja suomalainekin nimi viittaa ihan toisaalle.

Ennen se olikin Xanthorhoe, vaan eipä ole enää.

Mikähän järki siinäkin muutoksessa oli? :astonished:

Perhoset on ylitutkittu lajiryhmä. Enää on jäljellä vain lajien siirtely suvusta toiseen.

Tuokin muutos vaan tuntuu aika oudolta, kun se ainakin ulkoisesti näyttäisi kuuluvan entiseen sukuunsa ja nyt sille on keksitty oma suku eikä se näy Kuvapankissakaan edes lähilajina, joita tällaisissa tapauksissa katselen.
Olisi pitänyt katsella useampiakin lähilajeja, niin olisihan tuokin sieltä tullut vastaan.
Omat kuvani ovat tietokoneella tieteellisen nimen mukaan aakkoajärjestyksess ja siksi tuo on aika etäällä noista muista Xanthorhoe lajeista.

Tuon ongelman välttää, kun katselee perhoswikiä eikä suoraan kuvapankkia. Lepidoptera

Minulla on vaan se ongelma, ettei nuo tieteelliset nimet linkissä sano minulle yhtään mitään ja siksi en pysty perhoswkiä käyttämään ollenkaan. :frowning:

Monesti on ollut mielessä, että pitäisi joskus itse suomentaa nuo itselle, mutta ei ole löytynyt aikaa siihen.

Minä kun en ole koskaan opiskellut yhtään noita, vaan alkanut pelkästään kuvailemaan perhosia ja tehnyt kotisivunikin epätieteellisesti tavallisia harrastajia varten

Ja nyt Marko Mutanen kertoi, että tuo laji onkin taas siirretty takaisin Xanthorhoe sukuun!