Olisiko koisaperhonen?

… vai kärsäkäs tai jokin muu? Niityllä Naantalin saaristossa 5.8.-18.

Ainakin se on koisa ja heinäkoisa. Minä olen tänä kesänä kuvannut paljon samannäköisiä ja antanut niille nimen isoheinäkoisa (Agriphila tristella). Mutta kuten varmaan olet huomannut, minä en ole luotettava määrittäjä, vaan ihan noviisi, joka helposti tekee virhearviointeja. Toivon, että joku asiantuntijoista vahvistaa/hylkää tämän. Mielestäni näitä on ollut hauska kuvata juuri tuon “partatupsun” vuoksi! Tässä eilinen kuvani.

1 tykkäys

hei,

Eikö tämä ole Agriphila inquinatella, piennarheinäkoisa ainakin ekakuvassa. En minäkään ole luotettava tunnistaja, mutta nuo tummat kuviot viittaavat tuohon lajiin.

Pekka

1 tykkäys

:slight_smile: Kiitos, Terttu! Hauska tosiaan - tuo “pitkä parta”! - Kuvassasi näyttäisi siltä kuin koisalla olisi 6 jalkaa? Onkohan se lepäämässä ruohon varressa - siipiänsä oikoen ja rentoutuen? :slight_smile:

Kiitos tunnistuksesta! - Googlailin Agriphila inquinatella’aa: näyttäisi siltä, että asiantuntemuksesi riittää?

Olen samaa mieltä kanssasi, Pekka. Saattaa tämä minunkin koisani olla inquinatella. Olin vain jotenkin jumittunut noihin isoheinäkoisiin, kun niitä on ollut niin paljon tänä kesänä. Kaikillahan ei ole sitä isoa valkoista pitkittäisjuovaa siivessä.

1 tykkäys