Olisikohan Evarcha falcata? [on, kangassirppihypykki]

Hypykeistä minulle seinätäplähypykit ovat perin tuttuja, sillä niitä on taloni seinillä “vauvasta vaariin”, kaikenkokoisia. Myös seeprahypykin olen onnistunut näkemään pari kertaa vierailulla, mutta tänään kohtasin tontin ja metsän rajalla tämän naaraan, joka yläkuvassa vaanii pientä kärpästä ja alakuvassa jo kantaa sitä piiloon ruokailua varten. Evarcha falcata esiintyy kuvissa todella monen näköisenä, joten tunnistus taitaa olla tosi vaikeaa… Pajarteen Hämikki -kirjassa, joka ei ole määritysopas, mutta muuten mukava kirja, on yksi lähes identtisen näköinen kuva. Sen mukaan tämä olisi kangassirppihypykki. Jollain nettisivulla sen suomenkieliseksi nimeksi oli annettu nummisirppihypykki.



Joensuun Kiihtelysvaara 6.6.2021

1 tykkäys

Juu, E. falcata, kangassirppihypykki (ent. nummihyppijä). Naamakuva saattaisi vielä varmistaa eron sankasirppihypykkiin (ent. neva-). Seeprahypykillä tarkoittanet runkoseeprahypykkiä.

su 6. kesäk. 2021 klo 16.32 Terttu Sepponen sivustolta LAJI.FI-foorumi <laji@discoursemail.com> kirjoitti:

Markku, kiitos sinulle määrityksestä! Kyllä, seeprahypykiksi olin näköjään muistinvaraisesti lyhentänyt runkoseeprahypykin. :slightly_smiling_face: