Onko ketosinisiipi, koiras? [Plebejus argus, kangassinisiipi]

13.7.2022 Heinävesi
Katselin tarkemmin tänään kuvaamiani sinisiipiä ja tämä voisi mielestäni olla ketosinisiipi, koiras (eikä kangassinisiipi)? Voisiko joku vahvistaa tai korjata? Kiitos!

Muok. nyt menee jo sinisiivet ja kultasiivet sekaisin, sorry :slight_smile:

Minusta tämäkin on kangassinisiipi. Takasiiven etummaisessa täplässä ei ole oranssia. Ketosinisiivellä jatkuu oranssi leveänä, kangassinisiivellä mustapiste tai vähän oranssia. Pohjavärikin näyttäs argukselta

Nämä kaksi lajia erottaa varmimmin oikeastaan vaan siitä että kangassinisiiven etummaisen jalan etupuolella on pitkä oka. ( Näkyy luupilla).
Kangassinisiipi koiras on pohjaväriltään harmaampi ja Keto koiras ruskeampi. Kannattaa koittaa kuvata sinisiipiä myös siipien yläpuolelta, koska niissä on myös lajikohtaisia hyviä tuntomerkkejä.
Näillä lajeilla on myös paljon vaihtelua tuntomerkeissä, joten pelkästään siipien alapinnan kuvioista ei pysty varmuudella lajia sanomaan.

Kiitos molemmille! Voinen tämän kuitenkin lukita kangassinisiiveksi?
Mihin kohtiin tulisi kiinnittää huomiota päälipuolessa esim. kangas- ja ketosinisiiven erottamiseksi? Tässä kuva vielä päältä. Kiitos!

Olen kyllä eri mieltä.

Tuoreen koiras kangas-ja ketosinisiiven tunnistaa aika helpostikkin alapuolelta ,jos kuva on tarkka tai maastossa kiikareilla kun havaintoaika on riittävä. Kuluneet yksilöt menee enemmän arvauluksi. Naaras on monesti aika haastava, mutt nekin on tunnistettavissa monesti.

1 tykkäys

Kyllä voi lukita, opastukseni tarkoitti sitä jos halutaan 100% varmistus asiasta. Olen itsekkin määrittänyt näitä lajeja siiven alapinnan kuvioista ja yläpinnan mustan reunan vahvuuden mukaan. kankaalla muistaakseni oli juuri vahvempi musta reuna, kuten kuvassa yllä. Kedolla se on ohuempi. Jarkon määritys ja perustelu on paikkansa pitävä esimerkki.
Esim.Suomen päivä-ja yöperhoset kirjassa on hyvät vinkit lähilajien erottamiseen.

1 tykkäys

Mielestäni paras päiväperhosopas on Päiväperhoset Suomen luonnossa, Dick Forsman- Olli Vesikko. Itse opiskelin Raahen päiväperhoset tämän ykköspainoksesta. Uudempi painos on vieläkin parempi. Hyvät kuvat ja selkeät viittaukset erityistuntomerkeistä kuvissa ja tekstissä.

1 tykkäys

Kiitos molemmille tunnistus- ja ja kirjavinkeistä!