Koska tämä on minulle uusi laji, haluaisin varmistaa, että tulkitsin oikein. Kuviot eivät ihan täsmää kaikilta osin verrokeiden kanssa, joten jää epäilys, että on olemassa jokin muu laji, joka näyttää näin samalta… Oli tehnyt upean seittinsä kotipihani tuijaan. Lähin lampi on 200 m päässä.
Joensuun Kiihtelysvaara 17.7.2025
Nostan tämän ylemmäksi, koska viikkoon ei ole löytynyt ratkaisua pulmaani. Toivottavasti hämähäkkejä tuntevat, esim. Markku tai Hokke, tulevat pian “lomilta”. Koko viikon tämä hämppy on päivystänyt samalla paikalla tuijassani.
Lisään vielä yhden kuvan, kun onnistuin saamaan kuvaan myös eturuumiinkin. Naaras näyttää olevan.
Cyclosa conica, keilakki 
la 26.7.2025 klo 13.22 Terttu Sepponen sivustolta LAJI.FI-foorumi <notifications@laji.discoursemail.com> kirjoitti:
1 Like
Markku, sinua on kaivattu täällä foorumilla, kun kukaan ei ole osannut/uskaltanut tunnistaa hämähäkkejä! Kiitos määrityksestä. Tämäpä siis oli kuin olikin “joku muu laji”! Jumituin tuohon kiilakkiin, enkä kuitenkaan mielessäni hyväksynyt sitä.
Laji.fi:ssä on sinun ottamasi kuva, jossa näkyy sama, mitä olen toista viikkoa tarkkaillut minun keilakkini kauniissa verkossa, eli tuo hauska tapa laittaa pyydystetyt ötökät pystysuoraan jonoon ja kätkeytyä itse niiden joukkoon. Aina ei ole helppo tajuta, mikä on saalis ja mikä saalistaja. Luulin, että sekin on jo kuollut tai lähtenyt pois. Kutittelin vähän heinän korrella, jolloin se syöksähti hetkeksi sivuun, mutta palasi oitis paikalleen. Siinä välissä ehdin saada tuon kuvan, jossa myös etuosa ja pää näkyvät.
Laji -sivuston esiintymiskartassa ei näy yhtään havaintoa Joensuun itä-kaakkoispuolella, joten taitaa olla aiheellista minun laittaa havainto sinnekin, nyt kun sinä olet määrittänyt tälle lajin? Laji.fi ilmoittaa näköjään ensisijaiseksi suomalaiseksi nimeksi metsäkeilakki.
Edit. Yhden kuvan vielä lisään, koska onnistuin mielestäni kunnolla saamaan keilakkini saalisnauhan kuvattua. Tähän on hyvä minun osaltani päättää tämä ketju. Kiitos mielenkiinnosta!