Onko seinälude vai joku muu?

Eli päiväsaikaan hihassa kävelemässä näin tällaisen pienen hyönteisen, ja kun Koskin ötökkää se pysähtyi ja luultavasti esitti kuollutta, oli todella heiveröinen kun nostin paperilla jalat irtosivat siksi kyseisessä kuvassa näkyy vain vartalo, kuva ei ole mikään selvin, koska kamerani ei ole hyvä. Ja pelkään että tämä on seinä lude. Kertokaa joku viisaampi mikä tämä on, otin jo yhteyttä isännöitsijäänkin varmuuden varalta. Mitään jälkiä ei näy missään, ainut vaan että tyynyliinallani oli muutamia punertavan ruskeita pisteitä yksi aamu, ja en tiedä johtuuko se hiusvärimaskista vai onko se lude, toivon että joku viisas hyönteistietäjä osaa kertoa. Missään muualla ei ole jälkiä, sänky on aivan uusi käänsin ylösalaisin kaikki kiitos etukäteen vastanneille

Ei ole seinälude, vaan pieni, luonnossa elävän luteen nymfi, joka on kulkeutunut sisälle.

1 tykkäys

Tuhannet kiitokset vastauksesta, oletko varma tästä, älä ymmärrä minua väärin en epäile viisauttasi ja tietoasi vaan olen ötökkäfoobikko ja haluan saada mielenrauhan joltain viisaammalta joka tietää ötököistä. Eli kyseessä on jokin toinen ludelaji, tämä ei siis muistuta lainkaan seinäludettako? Tarkoitan siis, että onko tämä kuvassa oleva selvästi tunnistettavissa vaikka kärsät ja jalat ovat tippuneet nostaessa paperille. Pahoittelut, kun kyselen lisää, mutta olen itse niin tiedoton näistä, että lähdin tutkimaan ja itse ajattelen koko ajan pahinta eli seinäludetta. Vaikka muita merkkejä ei ole näkynyt.

Ei ole senälude, kuten Rane jo totesi. Eli on harmiton tapaus!

1 tykkäys

Ok kiitoksia sinullekin vastauksesta

Pahoittelut, että kyselen taas mutta tuon ensimmäisen kuvan löydöksen jälkeen laitoin teipit sängyn ympärille kaksipuolisesti sekä sängyn jalkoihin kaksipuolisesti ja laitoin päivällä ja muutaman tunnin päästä teipissä oli tällainen kuori mikä tämä on osaatko sanoa? Kiitos etukäteen.

se on selvästi jokin kuori koska hajonnut, ja perässä tommosta pientä karvotusta.

Kuori on jonkun turkiskuoriaisen tai vastaavan toukkanahka.

1 tykkäys

Onko se vaarallinen

Ei nyt varsinaisesti, saattavat vahingoittaa tekstiilejä, jos kuoriaisia on runsaasti. Hyvällä siivoamisella pysyvät yleensä kurissa ja 60 asteen pesua kestämättömistä tekstiileistä kuoriaisten munat ja muut kehitysvaiheet voi tuhota pakastamalla.

1 tykkäys

Ok, en kyllä ole nähnyt missään tuo kuori vain näkyi. Osaatko sanoa mikä laji/hyönteinen tuo ensimmäinen kuva jonka laitoin, Rane vastasikin jo ettei ole seinälude vaan jokin toisen luteen nymfi, ajattelin kysäistä että osaatko sinä tai kukaan muu sanoa minkä luteen nymfi olisi kyseessä, miksi minun silmäni heti näkevät samannäköisyyttä seinäluteen kanssa.

Hei, Maria! Tunnut olevan todella huolestunut näiden havaitsemisiesi ötököiden suhteen. Yritän vielä minäkin osaltani rauhoittaa mieltäsi. Ohessa kuva seinäluteen eli lutikan kehitysvaiheista. Samaan tapaan muillakin luteilla on näitä nymfi -vaiheita ennen aikuisuutta. Vertailukohdaksi lisään ottamani kuvan kalvoluteen nymfistä. Samantapaisia lajeja on paljon, mm. marjaluteet ovat kalvoluteiden ohella olleet viime aikoina hyvin yleisiä ainakin täällä Pohjois-Karjalassa. Huomaat varmaan, että kuvaamasi luteen nymfi muistuttaa selvästi verrokkikuvaani. Saman näköisiä tummia “siivekkeitä” ei lutikan kehitysvaiheilla ole. Joten kyseessä ei todellakaan ole seinälude, vaan ulkoa sisään eksynyt harmiton ötökkä.

2 tykkäystä

Kalvoluteeksi minäkin sen katsoin alussa.

1 tykkäys

Kiitoksia paljon vastauksestasi. Kyllä olin erittäin huolissani, että kyseessä on seinälude ja en oikein saanut mielenrauhaa ennen, kuin sain monta vastausta. Vaikka toki kyse ei ole siitä etten luottaisi kaikkien vastauksiin, vaan kyse on omasta ajattelutavasta tämän asian suhteen. Eli halusin vain paljon varmistumista, jotta ymmärrän itse lopettaa “entä jos” ajattelutavan. Kiitoksia teille paljon ymmärräksystä ja kiitos että laitoit myös esimerkki kuvan, se tosiaan muistuttaa minunkin lähettämääni kuvaa. Ihana, että on olemassa tällainen sivusto, jossa tietävät osaavat kertoa ja tunnistaa. Olen kiitollinen kaikille vastanneille :blush:

3 tykkäystä