Minun mielestä se on (jos kukkii, saat varmuuden. On myös yksi samanoloinen tulokas, mutta sen kukat ovat toisenlaiset).
Tässä tunnistuskuvat lehden etu- ja taustapuolesta:
Kiitos. Kyllä näyttää samalta. Jos suurennat tuota kauempaa otettua kuvaa, niin siinä näkyy pieni kukka, joka on vain muutaman millin kokoinen.
Tässä vielä kuva, jossa näkyy lehti alapuolelta sekä kukka, joka on todella pieni. Lehden alapinnalla ja varressa on (todella) pieniä karvoja.
Lisäkuvasta ei näe pienempiä yksityiskohtia, mutta pitäisin tätä pihakurjenpolvena sen perusteella, mitä näistä kuvista pystyy näkemään. 100% varmuudella en pysty näistä tunnistamaan.
Retkeilykasvion määrityskaavan avulla pääsin pihakurjenpolveen. Seuraavat seikat kannattaa vielä varmistaa:
- Verholehtien kärjet ovat miltei odattomia
- Varren ja lehtiruotien karvat ovat siirottavia, eivätkä alaviistoja
- Varren ja lehtiruotien karvat ovat hyvin lyhyitä
Vaikka noita ei pystyisi täysin varmistamaan, muista vaihtoehdoista liuskakurjenpolvi on poissuljettu lehden muodon perusteella, samoin amerikankurjenpolvi. Pehmytkurjenpolvi voisi olla vaihtoehto, jos varren ja lehtiruotien karvat olisivat osaksi pitkiä, hapsimaisia. Alimman kuvan mukaan näin ei näyttäisi olevan. Jos saat alkuperäisessä kuvassa vielä enemmän suurennusta tai näyte on tallella, voit vielä tarkistaa varren karvojen pituudet - joskus valokuvasta voivat jäädä karvat näkymättäkin, sen olen huomannut. Tässä tapauksessa en usko näin käyneen, mutta kannattaa varmistaa kuitenkin.
Kyllä minä nyt olen selvästi pihakurjenpolven kannalla. Edelleen varsi oli kuvissa hieman epäterävä, mutta uskoisin kyllä pehmytkurjenpolven pidempien varsikarvojen erottuneen edes jossain kohdassa, jos kyseessä olisi se.
Varren karvat ovat todella lyhyitä. Jos saisi otettua makrokuvan, niin ehkä ne näkyisi selvemmin.