En ole nähnyt tämän näköistä perhosta ennen. Olisiko hän vain ikääntyneenä haalistunut, vai onko kyseessä valesina-värimuoto?
9.8.2026 Joensuu, Iiksenvaara.
En ole nähnyt tämän näköistä perhosta ennen. Olisiko hän vain ikääntyneenä haalistunut, vai onko kyseessä valesina-värimuoto?
9.8.2026 Joensuu, Iiksenvaara.
Kyllä on keisarinviitta (Argynnis paphia f. valesina). On raukka jo reissussa rähjääntynyt… ![]()
Miten pohjoisessa asti valesinaa voi löytää? Onko kyseessä vain eteläinen värimuunnos vai onko mahdollista nähdä pohjoisempanakin?
Tuohon minä pystyn vastaamaan vain tällä Laji.fi -sivuston linkillä. Argynnis paphia valesina | Esiintyminen | Suomen Lajitietokeskus Ihan Oulun seudulla ja Kainuussa asti on näköjään tehty havaintoja. Minä olen täällä Pohjois-Karjalassa tavannut muutamia kertoja. Tässä yksi havaintoni.
Kiitokset Tertulle varmistuksesta!
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.