Onko tämä Plebeius eumedon ilman valkoista viirua? [on]

Somero 31.5.2018

Olisiko tämä ruskosinisiipi Plebeius eumedon ilman takasiiven alapinnan valkoista viirua? Itse olen sillä kannalla että on, koska:

• Amanduksen oranssit täplät takasiiven alapinnalla ovat yleensä enemmän tai vähemmän irti toisistaan, tällä täplät ovat tiukasti kiinni toisissaan.

• Icaruksen etusiiven tyvitäplä puuttuu, samoin valkoinen laikku takasiivestä

• Artaxerxeksen takasiiven alapinnalla siiven etureunassa on kaksi mustaa täplää selkeästi allekkain, tällä ei ole.

• Yleishabitus mielestäni sopii eumedoniin paremmin kuin amandukseen.

Mielipiteitä?

On se. Minä kuvasin tänään samanlaisen. Siipien alapinnan tyven turkoosi myöskin tuntomerkkinä.

Kiitoksia varmistuksesta! Tämä on itselleni vasta toinen eumedon-yksilö. Viime kesänä näin ensimmäisen. Ei ole hirveän yleinen täällä lounaassa.

Omasta ruudusta löytyy vuosittain. Ja nyt varsinkin kun löysin pari-kolme kesää sitten niityn jossa on runsas. Ruskosinisiiven hiipuessa kesän edetessä niin saattaa löytää yhden tai kaks yksilöä lehtosinisiipeäkin.
Tuollaisia kuvaamasi kaltaisiakin löytyy lähes joka kesä. Joinakin kesinä useitakin sattunu kohdalle. Tänään ainakin yksi oli tuollainen kun seurantaan ilmoitin tältä päivältä 12 yksilöä. Oli muuten ekat havainnot lajista toukokuussa.