Onkohan tämä suo-ohdake?


Tämä kukka pisti silmään vetisen suo-ojan rannalla. Lähellä kasvoi muitakin ohdakkeita.
Vain tässä oli tuollainen supernippu kukkia yhtenä kimppuna. Tästä oli vaihtelevia veikkauksia.

Suo-ohdakkeella on siipipalteinen varsi. Tässä ei kovin paljon vartta näy, mutta ehkä sen verran kuitenkin, että se ei luultavasti ole siipipalteinen.

Tunnistamista auttaisi huomattavasti useampi kuva. Kannattaisi ottaa yleiskuva sekä lähikuvat eri kasvinosista. Karhiaisten ja ohdakkeiden suvut eroavat sen perusteella, onko pappus sulka- vai hapsihaiveninen (tarkoitain siis sitä siemenen höytyvää, sen näkee jo kukintavaiheessakin hajottamalla mykerön), joten näiden kasvien tapauksessa nekin olisi syytä kuvata tai todeta vähintäänkin tuntomerkki itse.

Tämä kasvoi kostean heinäpelon märän ojan laidassa. Lähellä oli todennäköisesti huopaohdakkeita.
Tämä poikkesi siinä asiassa silmiinpistävästi, että kukat olivat tuollaisena isona yhtenäisenä kimppuna. Muita samanlaisia ei ollut lähimaillakaan. En arvannut ottaa sen enempiä kuvia silloin paikan päällä. Huopaohdakkeista minulla on useita kuvia eri ajoilta. Huopaohdakkeella en ole tällaista kukkien yhteispalloa nähnyt. Suo ohdakkeella olen netin kuvissa nähnyt tällaisiakin.