Päiväkiitäjä kaipaa varmistusta (Hemaris fuciformis, kuusamakiitäjä )

Siuntiossa näin tänään elämäni toisen päiväkiitäjän :)! Oli paha kuvata, kun lensi korkealla syreenissä eikä tullut alas… Kuvista veikkaisin tämän olevan kuusamapäiväkiitäjä (etusiivessä täplä, siiven leveä tumma reunus, takaruumiin vyö (tällä kyllä leveä musta vyö…)). Jospa joku saa kuvista selvää, en kyllä merkkaa tätä ennen kuin se on varmistettu. Kiitos jo etukäteen!


Ehdotan kuusamakiitäjää, vahvan siipisuonen perusteella eroaisi ruusuruohokiitäjästä.

Kuusamakiitäjän kannalla.

Hei, kiitos mielipiteistänne Katriina ja MSI_59! Merkkaan tämän kuusamakiitäjäksi. Kävin vielä tänään paikalla ja koetin kuvata perhosta (oli vielä paikalla ja aktiivinen!). Ei edelleenkään onnistunut hyvin, on niin korkealla syreenin latvuksissa, että…!
Olen ihan onnesta ymmyrkäinen, koetin kovasti pienenä kerätessäni perhosia saada havainto tästä lajista; silloin jäi haaveeksi mutta nyt sekin on plakkarisa :)! Puuttuu enää pääkallokiitäjä silloisesta "wish list"istäni :)!

1 tykkäys

Itse en myöskään ole nähnyt koskaan “livenä” näitä kiitäjiä, olisi kyllä hieno saada oma havainto näistä.

Hei! Laitoin kuusamakiitäjän Vihkoon, saat toivottavasti havainnon, jos pääset paikalle katsomaan!
Paikka on Siuntiossa, Sjundbyn kartanon tienvieren syreenipensaissa, ihan tien risteyksessä :)!
En tavallisesti laita näitä tietoja jakeluun, mutta autoit varmistamisessa, joten mielestäni on oikein saada lisää varmistusta tälle lajille!
T: Jukka

1 tykkäys

Valitettavasti en pääse itse sinne lähiaikoina ainakaan, mutta jos joku muu harrastaja tai asiantuntija asuu/liikkuu siellä suunnalla ja varmistaisi lajin niin olisihan se hienoa saada varmuus vielä .