Pälkäne 27.8.2025. Salvianlehdet kiinnostavat viherluteita. Eri kehitysasteisia viherluteita kooltaan 2 mm - yli 1 cm. Pienehkössä salviapuskassa oli ainakin 14 viherludetta paistattelemassa päivää.
Täällä Joensuussakin olen havainnut viherluteita nyt loppukesästä aivan ennätysmäärän. Kahdeksan vuotta olen aktiivisesti kuvannut erilaisia “ötököitä”, enkä todellakaan ole nähnyt viherluteita ja niiden eriasteisia nymfejä näin paljon! Samanlaisia kuvia minä otin viikonloppuna kukkapenkkini tähtiputkilta. Kaikki vihreä tuntuu kelpaavan niille kylläkin…
Porissa ja Eurajoen suunnalla on myös ollut viherluteita enemmän kuin koskaan aikaisemmin, mitä olen ötököitä kuvannut.
Samoin Jyväskylässä. Laskin harmaamalvikista (edit: harmaamalva taitaa olla nykyisin nimi) 17 eri ikäistä ja lisää löytyi pietaryrteistä ja nauhuksista. Onko kesä suosinut nimenomaan viherluteita? Luulisi, että muitakin luteita. Samalla kierroksella näin yhden kupariluteen nymfin enkä muuta.
Sama täällä raippaluodossa. Viherluteita on pihapuutarha täynnä. Katsoi mihin vaan niin useita näkyy eri kehitysasteissa.
Juu, viherluteita on nyt paljon, mutta uskokaa tai älkää, tänään ei näkynyt ensimmäistäkään Tosin liikuin kuivahkoilla niityillä/ rudeilla. Muita lajeja oli vielä mukavasti liikkeellä. Kannattaa katella siankärsämöitä, kultapiiskuja, pujoja sekä putkikasveja, etenkin kauhtuneista kukinnoista tuntuvat pitävän.
Viherluteen toisella sukupuolella näyttäisi olevan punertava alapuoli!
Suojaväri on kupariluteilla kohdillaan. Pienemmistä lajeista puhumattakaan.
Isokuparilude – Carpocoris fuscispinus
Kävin tsekkaamassa paikallisen erikoisuuden puistolehmuksilta. Jokunen löytyi
Tulilude – Pyrrhocoris apterus
Pekka, kivoja varsinkin nuo viimeiset kuvasi. Tiesin, että Imatran seudulla tuliluteita on ollut jo muutaman vuoden ajan ja havaintoja onkin tehty runsaasti. Nyt näyttää Etelä-Suomikin saaneen osansa. Kun selasin havaintoja, niin hämmästyin, että havaintoja oli myös Pohjois-Karjalasta. Loppujen lopuksi niitä olikin vain yksi viime vuoden syyskuulta Joensuun Enosta. Muuten voisi ajatella, että se olisi väärä havainto, mutta toden totta siellä oli myös valokuva ihan aidosta tuliluteesta! Nyt täytyy täälläkin ryhtyä tarkkaan katsomaan “muka-vain-veriluteita”, että mitä ne punaiset oikein ovatkaan… Kuten olen pitkin kesää toitottanut, niin viimein pyjamaluteet jo asettuivat taloksi täällä.
Minä kuvasin nämä tuliluteet syksyllä 2017 Itävallan Melkissä luostarin puutarhassa.