Tämä vaikuttaa lattakoilta. Agonopterix ocellana lla on tuollainen S-kirjainkuvio, mutta jotain tästä puuttuu: valkea piste S:n alemmasta sakarasta ja niskan tumma viiva. Löytyisikö tälle tunnistajaa?
Kiitos huomiosta, Riitta! Yleensä tarkistan vielä saamani vastaukset, ennen kuin korjaan ne otsikkoon. Tällä kertaa olin kiireinen ja se jäi tekemättä. Nämä A. uncella ja A. geminana muistuttavat kovin paljon toisiaan, mutta tuossa siipien vaaleassa kuviossa on selvä ero. Uncellalla ne ovat erillään toisistaan, mutta geminanalla ne muodostavat tiimalasikuvion. Näin minun silmäni asian huomaa nyt, kun ryhdyin katselemaan nettikuvia. Voihan olla, että näissä taas tarvittaisiin mikroskooppia, mutta korjaan geminanaksi. Lisähuomiot ovat tervetulleita.
Joo, toivottavasti joku ottaa vielä kantaa. Itse en ole A. geminanaa luonnossa nähnyt, mutta meillä on A. diminutanaa aika usein. Siksi olin tunnistavani lajin noin.
Tosi hyvä hämmennys! Nyt kun näitä Ancyliksiä alkaa oikein syynätä, niin minunkin silmissäni tämä rupeaa näyttämään enemmän diminutanalta. Vaihdan otsikkoon toistaiseksi molemmat vaihtoehdot ja odotan, että esim. Malisen Pekka innostuisi sanomaan painavan sanansa asiasta.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.