Pari nimetöntä koita [Semioscopis steinkellneriana ja Ancylis diminutana ]

Tämä vaikuttaa lattakoilta. Agonopterix ocellana lla on tuollainen S-kirjainkuvio, mutta jotain tästä puuttuu: valkea piste S:n alemmasta sakarasta ja niskan tumma viiva. Löytyisikö tälle tunnistajaa?

Silmät ristissä tsekkasin varmaan “tuhansia” koita, mutta tälle en löytänyt matchiä. Apua siis tarvitaan taas…


Joensuun Kiihtelysvaara 1.6.2018

  1. Semioscopis steinkellneriana
  2. Ancylis uncella

Kiitos, Pekka, että haluat jakaa tietotaitoasi! Minulla näköjään meni 50% heimoista oikein, kun toinen olikin kääriäinen… :slightly_smiling_face:

Moikka, mitenkä tuo kakkonen? Minusta enemmänkin Ancylis geminana.:thinking:

Kiitos huomiosta, Riitta! :rose: Yleensä tarkistan vielä saamani vastaukset, ennen kuin korjaan ne otsikkoon. Tällä kertaa olin kiireinen ja se jäi tekemättä. Nämä A. uncella ja A. geminana muistuttavat kovin paljon toisiaan, mutta tuossa siipien vaaleassa kuviossa on selvä ero. Uncellalla ne ovat erillään toisistaan, mutta geminanalla ne muodostavat tiimalasikuvion. Näin minun silmäni asian huomaa nyt, kun ryhdyin katselemaan nettikuvia. Voihan olla, että näissä taas tarvittaisiin mikroskooppia, mutta korjaan geminanaksi. Lisähuomiot ovat tervetulleita.

Hämmennetäänpäs lisää - entäs A. diminutana? Mitä sanoo @Mali?

1 tykkäys

Joo, toivottavasti joku ottaa vielä kantaa. Itse en ole A. geminanaa luonnossa nähnyt, mutta meillä on A. diminutanaa aika usein. Siksi olin tunnistavani lajin noin.

1 tykkäys

Tosi hyvä hämmennys! Nyt kun näitä Ancyliksiä alkaa oikein syynätä, niin minunkin silmissäni tämä rupeaa näyttämään enemmän diminutanalta. Vaihdan otsikkoon toistaiseksi molemmat vaihtoehdot ja odotan, että esim. Malisen Pekka innostuisi sanomaan painavan sanansa asiasta. :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Joo, taitaapi olla Ancylis diminutana.

2 tykkäystä