Moi. kuvattu eilen Uudessakaupungissa, munat ilmestyneet viikonlopun aikana, en vaan ollut tajunnut ottaa kuvaa aiemmin kotelokehdosta jonka olin kyllä nähnyt jo aiemmin, sauman leveys n.3cm.
T:Jyri
Arvataan tupsutoukkakehrääjä, nykynimeltään täplätupsukas.
Oikea arvaus.
Kiitoksia kummallekkin, koitin etsiä naarasta alapuolelta maasta , koska joku haju oli et olis ehkä lentokyvytön, mutta oli jo ilmeisesti päätynyt jonkun ravinnoksi.
Täplätupsukas on munatalvehtija. Naaraita on löydettävissä sitten joskus syksymmällä.
moi, anteeksi tyhmyyteni, tarkoittaako tämä että nämä viime viikonloppuna munitut munat kuoriutuvat vasta ensi keväänä, hätäinen on ollut naaras kun on keväällä ollut vielä muna ja nyt jo muninut itse. t:jyri
Ei, vaan sitä, että naaras on muninut syksyllä munat ja kuollut pois. Munat talvehtivat ja niistä kuoriutuu keväällä toukkia, jotka kasvavat isoiksi ja koteloituvat kesän aikana. Koteloista kuoriutuu syksymmällä uudet koiraat ja naaraat, ja kierros alkaa taas alusta.
nämä munat olivat ilmestyneet viime viikonloppuna! koska kuljen arkisin paikan ohi useita kertoja päivässä työn ohessa hyönteisiä seiniltä etsien, ja olin kuvannut samasta saumasta pienemmän kotelokehdon puoli metriä ylempää.t:jyri
Sitten en osaa auttaa, kun sen ei pitäisi olla mahdollista. Kun sekä lajilla Orgyia antiqua että antiquoides talvehtimisaste on muna, ei naaraita voi olla heti kauden alussa. Toisekseen, laji recens talvehtii pienenä toukkana, joten se ei ole ehtinyt vielä edes kuoriutua, puhumattakaan munimisesta. Loppuu ideat kesken…
Kiitos, ihmettelen minäkin , kun eikös munat oo saman näköisiä jo syksyllä ja yhtä isoja, voisikohan niitä ottaa pari kasvatukseen, ilmeisesti syövät lähes mitä vaan, vinkkejä otetaan vastaan, kiitos kaikille vielä, kai se sit täytyy lähteä silmälaseja ostamaan kuten monet läheiset ovat ehdottaneet.