Perhosvaellus lokakuun alussa

Koska nykyään havainnot ilmoitetaan osin somessa hajanaisesti siellä sun täällä, kokoan tähän joitain huhuja.

  • 4.–6.10. on tullut vaeltajia.
  • @Jari_Kaitila:n havaintoerässä Havaintoerä | Suomen Lajitietokeskus on mm. Paracorsia recurvalis.
  • Toinen Paracorsia recurvalis on saatu Loviisasta 6.–8.10. (kuva alla; sain sen Telegrammissa en tiedä mistä). [Korjaus: Ei vaan tämä on Spoladia recurvalis, eri laji, ja löydetty Loviisasta ja Virolahdelta.]
  • Myös Utetheisa pulchella Helsingistä päin 7.10.: Havaintoerä | Suomen Lajitietokeskus

P. recurvalis-lajin sukunimi tuntuu vaihtelevan jokseenkin holtittomasti, se voi olla esim. Spoladea tai Phalaena tai Hymenia. (Voi olla että näistä joku on ihan muukin laji.) [Korjaus: Paracorsia r. on oma lajinsa, nuo toiset sukunimet toisen recurvalis-lajin.]

Kun mietitään onko recurvalis vaeltaja ja jos on niin mistä, kannattaa huomata että suunnilleen 2.–4.10. Etelä-Suomeen tuli vahva virtaus etelästä, jossa yhteydessä auringonlaskut olivat epätavallisen punaisia. Punaisuus johtui pölystä ja pienhiukkasista, PM10-pitoisuudet olivat pinnallakin korkeita ja hiukkasten väitetään tulleen Kaspianmeren alueelta:

2 tykkäystä

Malkoista vaellusta on tosiaan ollut. Oikeasti aika uskomattomassa määein.

Mulla on se käsitys, että päävaellus Virolahdelle tuli 5.-6.10.2020 välisenä yönä hyvin myöhään aamyöstä tai ehkä oikeammin aamusta, koska vain tuona aamuna koetuissa rantakallion syöttäreissä oli vaeltajia (ja paljon) ja sen jälkeen niissä on ollut vain circellarista ja kumppanrita. Valorysiin vaeltajia on sitten tippunut myöhemminkin, mutta ajattelen niidenkin tulleen tuona mainitseman ivaellusyönä ja nyt vaan pyörivän alueella, kunnes kupsahtavat.

Mitä maalle uusiin lajeihin tulee, niin niistä on tulossa pieni uutinen SPS:n nettisivulle. Olen laittanut tekstin ja kuvia päivittäjille. Olemme tänä kesänä ottaneet käytännön, että pyrimme kokoamaan kauden maalle uudet tuolle sivustolle, koska laji.fi ei tunnista niitä perhosiksi, mistä seuraa, ettei niitä sieltä löydä ainakaan helposti ennen kuin lajinimi on päivitetty kannan nimistöön.

Mitä itse lajeihin tulee, niin uudet lajit löytöpaikkoineen ovat: Euzophera bigella (Virolahti), Paracorsia recurvalis (Virolahti), Spoladea recurvalis (Loviisa, Virolahti), Utetheisa pulchella (Helsinki). Kaikki siis tuohon samaan vaellustilanteeseen liittyviä ja hyvin kaukaa tänne lentäneitä. Ja tuskin jää tähän!

Ja Jannen viestiin liittyen sellainen korjaus, että Paracorsia recurvalis ja Spoladea recurvalis ovat siis 2 täysin eri lajia. Sen sijaan Phalaena recurvalis ja Hymenia recurvalis ovat Spoladea recurvalis-lajin synonymeja. Aika hauska sattuma, että samaan syssyyn molemmat löytyivät maalle uutena.

4 tykkäystä

Ilmeni taas 1 laji, joka ainakin puoliksi kuuluu tähän ketjuun eli Chrysodeixes chalcites oli Virolahdella sekin. Lajihan on kyllä Suomesta aiemminkin tavattu, mutta sitä ei kuitenkaan Suomen lajilistalle silloin otettu, kun pidettiin importtina, vaikka ainakin 1 sukupolvi silloin lisääntyi selkeästi Suomessa luonnonolosuhteissa.

1 tykkäys

Alla kartta 6.10. aamuksi, parametri jota yleensä olen katsonut, eli lämpötila ja kosteus yhdistettynä 1.5km korkeudelta. Kyllä siinä melkoinen putki näkyy.

1 tykkäys

Ja vielä 72h trajektoreita. Vihreä alkaa 1500 metrin korkeudelta, sininen 1000 metrin, punainen 500 metrin. Plottasin alle lämpötilan enkä korkeuden. Jos näitä uskoo ylipäätään, vihreä on todennäköisin muttei ehkä ihan alusta asti vaan Mustanmeren länsirannalta. Siitä on lähtenyt 42h pikakuljetus.

2 tykkäystä

Minulla ei nyt noin hyvä tuuri käynyt, että olisi tullut maalle uutta, mutta pikkukivaa Virolahdelta kuitenkin. Syöttirysissä oli yhteensä 3 F. zollikoferi a. Lisäksi oli 3 G. aprilina a, jotka nekin lienevät muualta tulleita. Tänä kesänä ei minulla valorysää Virolahdella ollutkaan. Tänne sisämaahan Miehikkälään ei vaellus yltänyt, ei valolle eikä syötille - ainakaan omilleni.

1 tykkäys

Omat kokemukset tästä on saman suuntaisia kuin Tatulla.
Valolla oli runsaasti vaeltavia koisia: noctuella ja ocelleus, yhteensä 15 yksilöä.
Makroissa vaeltajia mulla oli tässä syys-lokakuun vaehteen jaksossa 1 H. Armigera ja 1 N. asiatica.
Tämä oli kyllä myöhäisyydessään poikkeuksellinen mun keruuaikanani Virolahdella, mutta Jarin kuvaamia yksilämääriä ei makroissa mulla ollut. Mutta toisaalta mulle on nyt tainnut tulla neljänä syksynä peräkkäin armigera(a) pienellä valopyydysmäärällä, kun tätä ennen ainokainen oli 2001. Olisiko nämä syysvaellukset muuttumassa säännöllisemmäksi ilmiöksi?
Viime yönä muuten Rhyparia purpurata koiras, olisiko tämäkin loikkari?

1 tykkäys

Terve,
seurasin tämän tilanteen kehitystä syys-lokakuun vaihteessa. Mikä osuus on siinä ollut sillä, että Saharasta tuli ilmavirtaus Välimeren yli Balkanille hieman ennen kuin Balkanilta rupesi tulemaan ilmaa Suomeen? Sillä voisi olla vaikutusta pölyyn ilmakehässä ja samalla myös perhoslajistoon jota tänne saapui lokakuun ensimmäisellä viikolla. F.zollikoferiit tulivat varmaan idästä Mustanmeren pohjoispuolitse mutta niiden tulo alkoi jo ennen Balkanin virtausta.
Terv. ML

1 tykkäys

Utetheisa pulchella myös Ruotsille uusi laji. Ainakin 4 yksilöä Öölanti/Gotlanti kuun alussa.

1 tykkäys