Pihamaan heinäsirkat

Löytyiskö näistä yhtään määritettävissä olevaa yksilöä?
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

1 tykkäys

Kuvissa 1,4,8 on kultaheinäsirkka (Chrysochraon dispar). Näyttäisivät olevan vielä 1-2 viimeistä nahanluontia vaille täysikasvuisia. Naaras on melko helppo tuntea: suht tasavärinen, lyhyet siivet ja omanlaisensa pään muoto.

Kuvat 2,3,5,6,7 ovatkin sitten hankalampia, kaiketi Chorthippus -sukua

1 tykkäys

Kultaheinäsirkkaa ei ole ilmoitettu Keski-Pohjanmaalta eli olisi maakuntahavainto.

1. vois olla nuijaheinäsirkka varsinkin jos oli pieni, 1. en sano mitään mutta 4. ja 8 tiimalasi kuviota, mun käsittääkseni kultaheinäsirkalla etuselän juovat suorat, tämä amatöörin mietiskelyä
  1. vähän isompi kuin 1.,4.,8. mutta pienempi kuin esim.6. ja7.

Luultavasti ihan kaikki nämä ovat Chorthippus- suvusta…
Ensivilkaisulla en hahmota mitään mikä puoltaisi jotakin muuta.
Mutta mitäpä minä tietäisin näistä :grinning:

Tallensin laji.fi kultaheinäsirkaksi kuvien kans. Nyt kun on tullut eriäviä mielipiteitä kuulisin mielellään alkuperäisen määrittäjän kommenttia. Minä en tiedä teidän kenenkään taustoja, että pystyisin arvioimaan kehen uskoa.

Jos minulta kysytään niin Hokke oikeassa

Olisko otsikossa avain? Kultaheinäsirkkaa tavataan rantaniityillä.

Avainta siitä ei saa. Sirkkoja ei oikein voi tunnistaa löytöpaikan perusteella. Esimerkiksi tämä Chorthippus-suku on niin yleinen ja sopeutuva, että niitä tavataan lähes kaikissa ympäristöissä. Sami Karjalainen osaisi luultavasti määrittää nämä sinun siivelliset yksilöt. Mutta sirkkojen nymfivaiheita ei pääosin voida määrittää paitsi kasvattamalla ne. Joka kesä niitä paljon kysellään. Täällä ja Facebookissa. Mutta lajeja niihin ei heru vaikka kuinka kysyttäisiin.

Tämä on selvä, jos ei pysty määrittämään. Turha niitä sen enempää vatvomaan.

Siksi olisinkin halunnut kommentin ekalta määrittäjältä kun piti selviltä tapauksilta. Tuli niin varman kuuloisesti laji etten epäillyt :thinking: