Pikku ampiaisia sisätiloissa joulukuussa! [Ancistrocerus sp. koloampiainen]

Olin viikonloppukylässä Joensuussa - siis ihan kaupungilla - ja hämmästyimme kovin, kun kaksi pistiäistä lenteli sisällä huoneissa. Minulla ei ollut kameraa mukana, joten pyydystin ne pieneen purkkiin tutkiakseni niitä tarkemmin kotona. Ikävä kyllä ne eivät säilyneet hengissä yrittäessäni hiukan jäähdyttää niitä, etteivät olisi olleet niin vikkeliä… Joten nämä otokseni ovat sitten kuolleista yksilöistä. Kippura asento vaikeutti kuvaamista, kun en ole tottunut tällaiseen puuhaan. Jospa näistä pystyisi kuitenkin jotain sanomaan. Itse epäilen, että voisivat olla joko Ancistrocerus sp. tai Symmorphus sp. lajia… Niitä olen joskus kesällä kuvanut, mutta en täsmälleen samanlaisia. Näiden pituus on reilut 10 mm. Mitä arvelette siitä, että näitä lenteli sisätiloissa tähän aikaan vuodesta?

Joensuu 15.12.2019

Nämä ovat Ancistrocerus-naaraita, ja laji on luultavasti A. parietum eli kirjokoloampiainen. Suvun lajit pesivät erilaisissa puiden ja puuesineiden koloissa, joten todennäköisesti pesä on joutunut vahingossa sisätiloihin esim. polttopuiden mukana, ja yksilöt ovat kuoriutuneet lämmön takia etuajassa.

Juho, kiitos vastauksestasi. Käytit sanaa luultavasti, joten merkitsen tämän vielä toistaiseksi sp.:nä. Yritin löytää netistä kuvia Ancistrocerus parietumista ja olihan siellä niitä. Mutta yleensä kaikilla luotettavan tuntuisilla sivustoilla kirjokoloampiaisilla oli peräpäässä useita keltaisia raitoja - näillä vain kaksi. Tämä oli minusta aika hämmentävää. Onko tavallista, että raitojen määrä vaihtelee? Vai ovatko moniraidalliset ehkä koiraita? Olisi kiinnostavaa saada tietoa tästä. Jos keltään, niin sinulta sitä löytyy, Juho. :slightly_smiling_face:
Sitten tuo polttopuu-juttu. Kyseessä oli kaupunkialueen rivitalo, jossa ei ole mitään puulämmitteistä uunia. Saunan kiuaskin on sähkölämmitteinen. Rakennus on tiiliverhoiltu, mutta onhan niissä tietenkin puuosia räystäissä ym. eli koloja löytynee. Avoimesta ovesta voi lentää sisään, jos ötökät sattuvat heräilemään kesken “uniensa” näiden plussakelipäivien aikoina.