Pikkumittareita [Eupithecia intricata, satyrata, pusillata, tenuiata]

Mittarit on oikeastaan aika helppoja lukuunottamatta näitä pikkumittareita. Pakko kysyä, että saisi taas joitakin kiinnekohtia. Kaikki kolme pihapiiristä, ensimmäinen 09.06., toinen 10.06. ja kolmas 30.07.



Kolmatta veikkaisin E. pusillataksi vaan mikä sen vieressä on?

Olen yrittänyt löytää näistä havainnoistani vaahterapikkumittaria, E. inturbata, vaan ei näköjään onnistu. Paljon vaahteroita joka puolella.:neutral_face: Tuon pikkukaverinkin saa kyllä myös tunnistaa. Näin kylmiltään voisin esittää paripistejäytäjäkoita, P. paripunctella.

Jos näet nuo viimeisen otuksen nuolikuviot (ne mustat poikkiviivat), niin silloin ei E. inturbata tule kyseeseen.

Keskimmäinen on intricata, ylin varmaankin virgaureata.

-Toni

Ensimmäinen on mielestäni vyöpikkumittari (Eupithecia intricata) ja seuraava yksilö päiväpikkumittari (E. pygmaeata). Kolmas yks. on tuo E. pusillata.

Hei, kiitos! Kukaan ei varmaan usko, mutta olisin saanut kaksi oikein.:sweat_smile:
Muoks: Sorry, kakkonen olisi mennyt väärin.
Mutta kun Silvosen kirjan sivulla 318 olevaa vaahterapikkumittarin kuvaakin (KS) katsoo, niin …

Ja kun nyt kerran kyselen, niin panen vielä yhden (10.08.2017 Mli).

Moi ja hyvää iltaa. Ensivaikutelmaksi tuli Eupithecia tenuiata.

Et oo tosissas, kolmas oikein. :crazy_face:
Kiitos!
Muoks: Eli siis kaksi oikein!

Olen pitänyt periaatteena, että yritän ensin itse, mutta ovat nämä pikkumittarit sellainen taiteenlaji, että kunnioitan suuresti kaikkia, jotka nämä hallitsevat.

Ei tuo alkuperäisen kolmen sarjan keskimmäinen kyllä pygmaeata mielestäni ole. Useamman tänäkin kesänä nähneenä tuo on liian vaalea, etenkin ulkosarakkeeltaan ja kuviointikin on mielestäni väärä. Ja tuskin oli vielä edes tuolloin lennossa kylmän alkukesän vuoksi. Varma en lajista ole, mutta lähinnä tulee mieleen vaalea satyrata. Onko tuosta muita mielipiteitä?

Samaa mieltä. Ensin tuli lähinnä valerianata mieleen värisävyn vuoksi, mut kuviot ei täsmää. Satyrataan puolestaan natsaa hyvin.

Varmaan sen voi _E. satyrata_ksi nimetä tuon kakkosen. On hankala kuvakin.