Pikkuriikkinen yllätys [Psychodidae perhossääski]

Luulin tätä enintään 2 mm pituista tummaa lentelijää ensin hedelmäkärpäseksi, mutta jotenkin se vaikutti erilaiselta. Makrokuvasin sitä vaatimattomalla kamerallani ja taas harmitti, kun en voinut saada parempia otoksia. Sen verran oitis tajusin, että kyseessä on todellinen miniperhonen - mutta mikä? Siitä minulla ei ole aavistustakaan. Harras toiveeni on, että joku teistä pystyisi tunnistamaan sen. Kesällä aloittamani hyönteisten ja hämähäkkien kuvaaminen on avannut silmäni näkemään, että en todellakaan elä täällä kotonanikaan yksin… :wink:

Alemmassa kuvassa näkyy vasen siipi aika hyvin. Siipien alla on vaaleampaa kiiltoa.


Joensuun Kiihtelysvaara 7.12.2017

Eipä ole perhonen vaan kärpänen, joka kuuluu perhossääskien (Psychodidae) heimoon. Lajeja tavataan Suomessa reilu 60.

Ja lajeja ei voi määrittää kuvista kuin korkeintaan sukutasolle, usein ei sillekään.

Suurkiitokset teille kummallekin tunnistuksesta! Tämäpä ei taida olla mikään tervetullut laji, vaikkei verenimijä olekaan. Tutustuin netissä Psychodidae-heimoon ja törmäsin myös tällaiseen kansantajuiseen amerikkalaiseen sivustoon Flies - GetRidofThings.com Taitaa minulle tulla vähän työläämpi joulusiivous “toilettiini” :wink: Toistaiseksi olen onneksi nähnyt vain tämän yhden, mutta onhan se voinut jo munia 100-200 munaa…

Käsittääkseni valtaosa lajeista elää ihan vain kosteassa maassa, tihkupinnoilla tms. syöden toukkana bakteereja, leviä ja sieniä ym. orgaanista materiaa. Eli voivat eksyä sisätiloihin myös ulkoa. Viemäreissä eläviä kulttuurinsuosijoita ei kait ole kuin pari lajia (voin muistaa väärinkin).

En ole kuullut, että näistä olisi Suomessa ollut koskaan mitään ongelmaa (se ei toki takaa, etteikö näin voisi olla), mutta siitähän pääsee eroon melko helposti, jos sellaista on. Säännöllinen viemärin käyttö on helpoin tapa. Ja kuuma vesi heti seuraava. Eli ei todella ole syytä paniikkiin. :slight_smile:

Kiitos, Harry, “lohdutuksesta” :wink: En minä tosissani kauhistunut, saati joutunut paniikkiin. En aikonut särkeä huusholliani, kuten joku noista amerikkalaisista oli tehnyt päästäkseen eroon ötököistä… Sitä minä vain ihmettelin, mistä tällaiset sisätiloihin tulevat - eihän ensimmäinen yksilö voi tyhjästä syntyä. Meillä on ulkona ollut lunta ja pakkasta jo viikkokausia. No, mielenkiintoista tämä on joka tapauksessa. Taas opin jotain uutta. Oppia ikä kaikki!

Tarkoitin yleisesti, että voivat eksyä sisälle, en tämän yksilön osalta. :slight_smile:

Asutko kerros-, rivi- vai omakotitalossa? Jos et omakotitalossa, nämä voivat kulkeutua asuntoon esim. naapureilta viemäriputkia (toukat) tai ilmastointikanavia (aikuiset) pitkin. Toki varmaan muitakin vaihtoehtoja on. Jostain kosteasta ja sulasta paikasta tuo on kuitenkin peräisin - eivät nämä sentään tyhjästä synny. :slightly_smiling_face:

Minulla eleli iso populaatio kellarin perunalaarin alle tippuneessa mullassa. Tässä kellarin lamppu, jonka kuoren alla oli runsaasti yksilöitä :slight_smile: Pari huonehämähäkkiä eleli näillä paksusti.

bpsychoda_1

1 tykkäys

Omakotitalossa asun. Vessaan on ulkoa suora ilmastointiputki katolta - ehkä se on tosiaankin elellyt siellä ylöspäin nousevassa lämmössä ja lopulta tullut seinälle asti. Aika nopeasti se hävisi jonnekin tietymättömiin. - Kiitos, Harry, kiinnostuksesta keskustelemaan tästä kanssani. Ehkä tämä on uutta jollekin toisellekin foorumilaiselle.

Hei, Esko liittyi ketjuun. Kiitos! :slight_smile: Hieno kuva ja juttu. Onpa ollut hämähäkeillä juhlat! Sinun viestisi tuli samanaikaisesti, kun olin kirjoittamassa edellistä ajatusta, että asia voisi kiinnostaa muitakin foorumilaisia.