Olin kuvaamassa lokkeja, kun huomasin hyvin pienikokoisen äkiksestään lokilta näyttävän linnun. Jos ajatellaan kalalokkia ja västäräkkiä, niin siitä puolivälistä oli koko, noin suunnilleen. Koetin tutkailla lähteistä ja päädyin nimeen… Pikkutiira (Sterna albifrons). Sehän olisi harvinainen ainakin Savonlinnassa.
Kuva 11.8.2019 Savonlinna.
Minusta nuori kalatiira
Nuori kalatiira.
Pieni se olikin. Aikuinen kalatiira on suurempi. Tämä ei myöskään lähtenyt mihinkään vaikka minä pyörin siinä ympärillä. Saattaa olla pieni ja nuori kalatiira. Kiitos vastauksista. Kommentit ovat tervetulleita vaikka minä en ole aina heti vastaamassa.
Olen kuvannut kalatiiraa v. 2004. Sillä tuo tumma väri päässä on erilainen kuin tällä juniorilla. Tiedän kyllä, että linnun väritys voi muuttua ja usein muuttuukin iän mukana. Tässä tuo kuva v.2004.
Nuorella pikkutiiralla on tumma nokka, jonka tyvi on likaisenkeltainen. Aikuisella pikkutiiralla on keltainen nokka, jossa on musta kärki.
Linnun koko ei yleensä ole luotettava määritysperuste maastossa, varsinkaan kun vieressä ei ole mitään vertailukohtaa.