En osannut sijoittaa tätä mihinkään löytämääni tummaan seppälajiin. Tämä vaikutti tosi pitkältä, silmämääräisesti arvioiden jopa 25 mm kokoiselta. Jos minun silmäni valehtelivat, niin vähintään 20 mm luokkaa ainakin. Puuvajan portaalla lepäili ja kun yritin ottaa sivukuvaa, lähti lentoon. Mikähän seppä on kyseessä?
Joensuun Kiihtelysvaara 21.6.2020
Suku ainakin on Melanotus
Kiitos vastauksesta, Juha! Olen itsekin tullut siihen tulokseen, että muisti taisi tehdä minulle tepposet ja hieman alle 20 mm riittää tämän pituudeksi. Arviointi on aina vaikeaa ja tämä todella vaikutti isokokoiselta. Brittiläinen NatureSpot ilmoittaa Melanotus castanipes pikisepän pituudeksi 13-19 mm. Sillä nimellä minä tämän mielelläni nimeäisin. Oletko samaa mieltä, vai tyydynkö sp.:hen?
Tuntumalta joo, mutta tosiasiassa villosuksen tuntomerkit ei oo mulla tuoreena muistissa. Tarvii ehkä palata jossain vaiheessa näihin, mut mahdanko muistaa…
1 tykkäys
Villosus voitaneen unohtaa harvinaisuutensa vuoksi. Ainakin Laji.fi:ssä näkyy havainto Kotkan seudulla ja toinen Turun saaristossa. Eihän se tarkoita, etteikö lehtopikiseppiä olisi muuallakin, mutta Pohjois-Karjala jotenkin tuntuu mielestäni epätodennäköiseltä… Jätetään kuitenkin otsikko ennalleen. Itselleni asia ei ole niin tärkeä. Pikiseppä-nimi riittää.
Atlakseen on kertynyt villosusta jo lähempääkin, mut toki castanipes on huomattavasti todennäköisempi
1 tykkäys