Pitkätuntosarvinen lude [Adelphocoris quadripunctatus, nokkosviittalude]

Tätä olen yrittänyt tutkailla useaan otteeseen, mutta en ole päässyt alkua pitemmälle. Asetan toivoni nyt Petroon - tai toki kehen muuhun tahansa, joka voisi tämän lajin määrittää. Pitkien tuntosarvien lisäksi se oli huomattavan isokokoinen verrattuna joihinkin muihin samantapaisiin. Pituus varmaan lähenteli 8 mm, jos ei enemmänkin. Silmiini pisti kuvaustilanteessa tuo niskakilven ja pään viherrys. Se näkyi paljaalla silmälläkin. Lyguksista pelto- tai ketoluteitahan tämä muistuttaa, mutta kun koko ei taida passata…



Joensuun Kiihtelysvaara 1.8.2021

Olisiko nokkosviittalude ( Adelphocoris quadripunctatus ), ainakin muistuttaa sitä.

Kiitos avusta, Pentti! En laita kysymysmerkkiä otsikkoon, mutta olen valmis muuttamaan sen tarvittaessa. Kaikki tässä minun mielestäni täsmää ehdotuksesi kanssa. Myös nimen quadripunctatus eli nelitäplä. Apilaviittaluteen olen kuvannut ja siihen tätä ei voi sekoittaa. Viiruviittalude (Adelphocoris lineolatus) olisi samantapainen, mutta minä olen näkevinäni niillä vain kaksi täplää niskakilvessä. Molemmat ovat 7-10 mm pituisia.

Lisäksi quadripunctatuksen hyvä tuntomerkki on 3. ja 4. tuntosarvijaokkeen enemmän tai vähemmän vaaleat tyvet. Sama toistuu nymfeillä. Se on jostain syystä unohtunut kaikista julkaisuista… :slight_smile:

1 tykkäys