Pitkiä tuntosarvia [Limnephilus centralis ja Trichostegia minor]

Osoitan taas tietämättömyyteni näiden kahden suhteen. Tänä iltana kuvasin molemmat kotipihaltani. Pituus ilman tuntosarvia kummallakin sentin luokkaa. Mitähän ovat?


Joensuun Kiihtelysvaara 9.7.2018

Vesiperhosia…

Kiitos johdattelusta, Pentti. Jotenkin tuo alempi tuntui tutun oloiselta. Olin tavannut samanlaisen vähän aikaa sitten. Lienee vällysirvikäs (Glyphotaelius pellucidus)? Entä tuo vaaleanruskea sitten? Voisiko se olla särmäputkisirvikäs (Limnephilus nigriceps)? Lisään siitä vielä toisen kuvan. Jään odottelemaan mielipiteitänne - ja mieluusti määritystä. :slightly_smiling_face:

Moi, ehdotan vaalean lajiksi lanttoputkisirvikästä Limnephilus centralis, todennäköisesti pieleen meni.
T:Jyri

1 tykkäys

Toiseen ehdotan Trichostegia minor pikkuhiidekäs, odotellaan Juhan tai jonkun muun kommentteja.
T:Jyri

1 tykkäys

Hei, Jyri! Kiitos. Nythän näillä on jo kahdet nimiehdotukset. Koska sanoit olevasi epävarma, niin jään kanssasi odottelemaan, jos vaikka Juha sattuisi huomaamaan viestin. :wink:

Parikymmentä minuuttia selasin läpi tämän foorumin vesiperhosia ja tulin lopputulokseen, että tuosta tummasta kirjavasta ei liene epäilystäkään. Viimeksi eilen pikkuhiidekkäästä oli tosi käypäset tunnistusohjeet. Limnephiluksesta olemme yksimielisiä, enkä yhtään väitä, etteikö tämä olisi L.centralis. Jos laitan nimet otsikkoon, Juha ei kenties huomaa enää katsoa tätä viestiä. Niinpä olen ovela ja jätän tilanteen näin. :wink: Odotellaan…

Hei, vähän harvakseltaan olen taas ehtinyt, mutta kyllähän te olette pärjänneet :slight_smile: eli kyllä minä samoihin lajeihin päädyn eli T. minor ja L. centralis.

Kiitos, Juha! Saimme pisteen tälle ketjulle. :smiley: