Pulkkosieni lepikossa

Pulkkosieni lepikossa, jalka hyvin epäkeskeinen, itiöt 5-7 x 8-11 um. Mahtaako olla lepänpulkkosieni vai ei? Pori, Yyteri, 28.9.2019

Lepänpulkkosienen itiöt ovat Sienioppaan mukaan 6,5 - 8 x 4 - 5 mikronia. Pulkkosienellä vastaavasti 8 - 10 x 4,5 - 6 mikronia. Tuon perusteella sieni olisi pulkkosieni.

Makrotuntomerkkien ja ekologian osalta en osaa ottaa kantaa kun en ole lepänpulkkosientä onnistunut itse löytämään varmuudella. Pulkkosieniä on kyllä tullut vilkuiltua runsaasti lepänpulkkosieni mielessä. Oma kokemukseni on se että pulkkosientä löytyy vähän mistä vain ja on kovasti monimuotoinen laji. Esimerkiksi terväväreunaisia muotoja tuntuu löytyvän yleisesti, niin leppien läheltä kuin muualtakin. Samaten suppiloimaisia, ohutmaltoisia ja jalaltaan epäkeskisiä tuntuu olevan runsaasti. Tuo lakin pinnan halkeilu tuntuu olevan myös yleistä pulkkosienillä.

Sienioppaassa puhutaan lakin halkeilusta lepänpulkkosienen kohdalla, luontoportissa sen sijaan lakin keskustan suomuisuudesta. Samaten Luontoportin ja Velutipesin kuvat lajista esittävät selkeän suomuisia yksilöitä, ei halkeilleita. Itse olen yrittänyt etsiä suomuisia versioita mutta niitä ei tunnu löytyvän ainakaan yleisesti.

Toivottavasti joku lajin habituksen tunteva kommentoi sinulle, itsekin mielelläni oppisin tunnistamaan lajin maastossa. Sienioppaassa sanotaan lajin olevan yleinen joten luultavasti tullut paljon lajin yksilöitä ohitettua pulkkosieninä.

1 Like

Pulkkiksia on neljä:

Ja lepänpulkkiksia kolme, tästä voi etsiä:

Linkin takaa ei ole lopullinen julkaistu versio mutta asiasisältö on sama.

Tarttis vain selvittää mikä laji löytyy mistäkin.

Meni väärä linkki, nyt päivitettu leppisten osalta.

1 Like

Kiitos!

Kiitos paljon!

Itse olen pitänyt tämmöisiä lepänpulkkosieninä. Tiedä sitten, mikä oikeasti on.