Punaruskea koppis [Obrium cantharinum, helojäärä]

Tänään olen joutunut sietämään pettymyksiä kuvauksissani. :confused: Tässä on yksi niistä. Vikkelästi vilistävä kuoriainen, joka ei pysähtynyt hetkeksikään. Oli hämärää, eikä valo riittänyt tarkkoihin otoksiin vauhdissa. Vain näistä kahdesta kuvasta saattaa jotain käsitystä saada. Ensimmäisessä näkynee, että tuntosarvet olivat pitkät. Seikka, mikä minua erityisesti kiinnostaa, on nuo silmien ympärillä olevat mustat paksunnokset, ikään kuin “kulmakarvat”, vaikka eivät ne taida karvoja olla. Joskus näillä ötököillä on punkkeja tms. mutta eivät kai ne voisi noin symmetrisesti sijaita. Ilman niitä olisin heittänyt kuvat roskiin. Mahtaako kenelläkään teistä olla tietoa, mikä kuoriainen tämä on? Minun silmiini ei osunut samanlaista.
Koko oli pieni, noin 8 mm.



Joensuun Kiihtelysvaara 3.7.2019

Näyttää helojäärältä

Kiitos sinulle, Jyri! :rose: Jääriä minä ensimmäisenä katselin, mutta eipä osunut helojäärä näkökenttääni. Sehän tuo ilmiselvästi on. Itse asiassa huomaan kuvanneeni helojäärän viime kesänä. Täytyisi vielä tarkemmin tutkia ensin entiset otokset, ennen kuin alan kysellä… :thinking: