Punaselkäinen maamehiläinen [Andrena nitida, lehtomaamehiläinen]

Kävin läpi maamehiläisiä (Andrenidae) ja niiden joukossa on muutamia punaselkäisiä. Tällä kuvaamallani ei kuitenkaan ollut yhtään vaaleaa karvoitusta naamassa, vain jalkojen alapuolella ja vatsassa. Jalat olivat muuten täysmustat. Kokoa tällä oli noin 12 mm ja vaikutelma oli hoikahko. Ruokaili pihamaan taikinanmarjapensaan kukissa. Osaisiko kukaan teistä auttaa tunnistamisessa? Olenko tutkinutkin ihan vääriä lajeja?

Joensuun Kiihtelysvaara 22.5.2025

Tämä on näköjään toukokuulta jäänyt määrittämättä. Kuvia on niin monesta suunnasta, että saattaisi olla mahdollista löytääkin tuntomerkkejä… Ottaako kukaan haastetta tämän nimeämisestä? :thinking:

A. nitida tulee mieleen. Skoopissa helppo laji, mutta kuvista vähän hankalampi kun karvojen värissä vaikuttaisi olevan kohtalaisesti vaihtelua.

1 tykkäys

Kiitos, Juuso. Jo 145 katselukertaa ja viimein löytyi joku, joka otti haasteen vastaan! Laji.fi:ssä on 20 eri Andrena-lajia, mutta A. nitidaa niiden joukossa ei jostain syystä ole. Kun kirjoittaa hakuun Andrena nitida, niin aukeaa sivu lehtomaamehiläinen (Andrena nitida) ja vain yksi kuva! Havaintoja selatessani huomasin, että täällä Pohjois-Karjalassa on kirjattu havaintoja Kiteellä ja Liperissä 2010-2019 välisenä aikana. Ja kuinka ollakaan havainnontekijöiden joukossa olet sinä ja Juho Paukkunen sekä pari muuta. :+1: :smiley: Nyt kun tutkailin englantilaisten laatusivustojen kuvia ja vertailin omaan otukseeni, niin kyllä minä löysin kaikki mainitut naaraslehtomaamehiläisen tuntomerkit. Toki tiedän ja ymmärrän, että valokuvista tunnistaminen on useimmiten epävarmaa. Kysymykseni kuuluvatkin nyt sinulle: “Voinko ilmoittaa havaintoni Laji -sivustolle tällä nimellä ja muutaman kuvan kanssa? Saanko mainita sinut lajin tunnistajaksi?”

Voi laittaa tietokantaan ja minut määrittäjäksi, mutta määrityksen varmuus -kenttään voisi laittaa “epävarma”.

Kyllä niitä “varmistamattomia” kuvia löytyy enemmänkin. Ne pitää kaivaa täältä:

1 tykkäys

Hei, Juuso. Nyt ilmoitin löydökseni avoimella havaintolomakkeella, kuten olen ennenkin tehnyt, koska ilmoitan tapauksia vain satunnaisesti. Siinä lomakkeessa ei ole “määrityksen varmuus” -kohtaa, mutta olisin voinut laittaa tiedon lisätietoihin. Kuitenkin unohdin tehdä niin. Tässä systeemissä voisi viikon ajan muuttaa lähettämiään tietoja, mutta enpä näköjään osaa avata pääsyä lähettämiini tietoihin. Tietojen selaus -sivulla kohdassa 22.5.2025 lähettämäni tieto näkyy. Osaatko sinä tai kuka muu tahansa neuvoa minua, kuinka voisin lisätä määrittäjän ja tuon lisätiedon?

Hei Terttu! Myös minä käytän avointa havaintolomaketta. Aina kun tallennan löydöksen, niin sähköpostiini tulee viesti tästä tallennuksesta. Tuosta sähköpostipalautteesta löytyy kohta, jota klikkaamalla pääsee muokkaamaan havaintoaan. Olen tehnyt näin monta kertaa. Toimii yli viikon. Olen joskus muokannut havaintoani useita viikkoja havainnon lähettämisen jälkeen.

Kiitos, Perttu. Nolottaa sanoa, että unohdin lukea tuon sähköpostiviestin. :face_with_peeking_eye: Tämä oli minulle eka muutoskerta. Lopulta huomasin itsekin katsoa, mitä siinä viestissä lukee ja klikkasin sitten linkkiä ja kaikki sujui helposti. Ensi kerralla sitten osaan! :wink: