Punkki vai hämähäkki? [Hyrräpunkki (Anystis baccarum)]

Mielestäni tämä pieni punainen kompostorin kannen alla vilistelevä näyttää hyvin “minihämähäkiltä”. Koko korkeintaan 1 mm. Ilahduin, kun sain näinkin kelvollisen kuvan vaatimattomalla kuvauskalustollani, joten päätin viimeinkin ottaa selvää, kumpaan ryhmään se kuuluu.


Joensuun Kiihtelysvaara 20.9.2017

Itse olen ajatellut näiden olevan Anystidae-heimoon kuuluvia punkkeja.

Kiitos vastauksestasi. Itsekin olen tässä odotellessani päätynyt punkkiin, kun tällaisia hämähäkkejä ei tunnu löytyvän. Sitten perehdyin myös anatomiaan sen verran, että eihän tällä olekaan kuin yksi ruumiinosa ja silmät “tappien päässä”. Punkkien jaloista sain käsityksen, että ne olisivat pareittain lähellä toisiaan kahdessa ryhmässä. Näin onkin samettipunkilla, mutta se ei kelvannut minulle nimeksi muotonsa eikä muutenkaan ulkonäkönsä puolesta. Saatuani sinulta vinkin heimosta, päädyin ajattelemaan, että tämä voisi olla hyrräpunkki (Anystis baccarum). Tosi vikkelästi se vaihteli suuntaa liikkuessaan. Netistä löytyi myös kuvia ja tieto tuosta pisaran muodosta ja jalkojen vierekkäisyydestä. Merkitsen tämän hyrräpunkiksi, mutta jos katsot aiheelliseksi, niin kerro minulle - ja poistan tiedon otsikosta. :slight_smile: