Hei,
tämä kuusi oli 7-8 metriä korkea, mutta laji näyttää aika hankalalta selvittää.
En löytänyt netistä samanlaista käpyä, tietääkö kukaan mikä laji on kyseessä?
Pentti
Kokkola 3.10.2019
Hei,
tämä kuusi oli 7-8 metriä korkea, mutta laji näyttää aika hankalalta selvittää.
En löytänyt netistä samanlaista käpyä, tietääkö kukaan mikä laji on kyseessä?
Pentti
Mustakuusella (Picea mariana) olen havainnoinut Kiiruun puistossa Somerolla tuon pituisia nipussa olevia käpyjä, luultavasti valokuvannutkin Hatikkaan. Ainakin ISL:stä löytyi [yksi kuvani (http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/sites/default/files/imagecache/gallery) vuodelta 2009. Kummallekin sivustolle ei tahdo enää päästä kuin mutkien kautta.
Lehtikuusi, minun silmääni siperianlehtikuusi (alaoksat yläviistoja, käpysuomut vaikuttavat himmeiltä).
Uusi kuva paljastaa hyvin, että kyseessä on Larix siberica Ledeb (kuperat suomut ja kävyn kiinnityskohdasta puuttuvat euroopanlehtikuuselle ominaiset rihmamaiset liuskat).
Punkaharjulla olen valokuvannut Euroopanlehtikuusta, pituus noin 46 m. Suomen pisin. Samoin Siperianlehtikuusta, muistelen sen olleen silloin 43,5 m pitkä esittelytaulun mukaan., Suomen pisin Siperianlehtikuusi. On varmaan kasvanut sen jälkeen. Siinä lähellä kasvaa myös Suomen pisin koivu, ja löytämäni pitkä Mänty noin 42m nykyään. Vuonna 2003 mitattaessa se oli 40,50 m, mutta on hyvässä kasvussa ja terve. Voi olla tosiaan noin 42m nykyään. Tuo 7 m Siperianlehtikuuselle on pieni mitta, kun löytyy 6 kertaa niin pitkiä Siperianlehtikuusia Suomessakin. Silmällä on vaikea arvioida alhaaltapäin puun pituutta. Laji voi hyvin olla juuri Siperianlehtikuusi. Suurissa puissa sen tuntee siitä, että lähellä maata se tyvi levenee.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.