Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

Pyyntö kukkakärpäsiä tunteville

Olen jo aiemminkin huokaillut sitä, miten helppoa oli ennen, kun kukkakärpäset olivat vain kukkakärpäsiä. Kun nyt olen elokuun aikana kuvannut nämä yksilöt, niin kiinnostus on herännyt tuntemaan ne nimeltä. Kuvat 2 ja 3 ovat jo aiemmin olleet tutkailtavinanne. Päätin laittaa kaikista mielestäni eri lajeista tämän koosteen ja nyt toivon, että joku asiaa tunteva innostuisi auttamaan minua. Jos myös suomenkielinen nimi on olemassa, olisin siitä kiitollinen.
01 Ampiaisvieras Volucella pellucens oma tunnistus
02 Vyömesikirvari Meliscaeva cinctella Rami P:n vahvistama
03-04 Pistesurri Eristalis nemorum DipteraJere:n veikkaus
05 Pienlaikkukirvari Eupeodes corollae oma arvelu
06 Keltasäärihelosurri Helophilus pendulus oma arvelu
07 Eristalis? oma arvelu
08 Eristalis? oma arvelu
09 Eristalis horticola oma arvelu
10 ??

Muuten samaa mieltä, mutta
5. on Syrphus.
6. voisi olla joku muuten Helophilus.
7. & 8. todennäköisesti Eristalis nemorum (pistesurri)
9. Eristalis arbustorum tai E. abusiva.
10. Syrphus, todennäköisesti S. torvus.

Kiitos, Jere, paneutumisestasi asiaan! Minulla oli itselläni jo aiemmin merkittynä 3.-4. sekä 7.-8. nimellä Eristalis nemorum, mutta aloin sitten ihmetellä keltaisen alueen määrää näissä yksilöissä. Aika suuret erot. Uskon sinua. Vaihtelu voi olla suurta. En muista, mistä minä olin tuolle 5. nimen napannut. Voisiko se muuten olla Syrphus vitripennis - vai meneekö tämäkin arveluni ihan metsään?
Tiedätkö sinä - tai tietääkö joku muu - sivuston, josta voisi tarkistaa hyönteisten viralliset suomenkieliset nimet? Kerran vahingossa löysin sellaisen, enkä nyt ole enää millään hakusanalla löytänyt sitä uudestaan. Olisin kovin kiitollinen tästä tiedosta.

Hei, 6.kuvan Helophilus muistattaa enemmän Kuvapankin, http://www.insects.fi/insectimages/browser, kuvista lajia Helophilus hybridus.
Itse katselen suomenkieliset nimet Laji.fi:n sivuilta ( https://laji.fi/ ) Hae-kentän avulla

Kiitos tiedonhankintavinkeistäsi! Itsekin kallistuin aiemmin päivällä Helophilus hybriduksen kannalle. Kiva, että sinusta vaikuttaa samalta. Minulle tämä harrastus ei ole kovin tieteellistä - kunhan saan suht luotettavat nimet kuvakokoelmani kuville. En aio niitä mitenkään julkaista. Teen tätä omaksi ilokseni ja opiksi, ettei dementia pääse yllättämään. :slight_smile: