Ruskea kääriäinen

27.9.2016, Etelä-Pohjanmaa.
Parin vuoden takaa tämä kääriäinen. Mitä kääriäisiä selailin läpi niin Acleris lipsianan olemus tuntuu samanlaiselta, mutta tämä on paljon ruskeampi kuin lipsianat niissä kuvissa mitä löysin ja tällä on myös nuo tumman ruskeat alueet. Mikähän mahtaa olla?

Tämä on mielestäni Acleris notana, sen punainen muoto.

Minusta tämä voisi olla A. rufana.

1 tykkäys

Hyvä ehdotus. Onko rufanalla siivissä valkeita pystyjä suomuja?

Vähemmän kuin lipsianalla, ja vielä vähemmän kuin notanalla.

Näiden ulkonäkö kyllä vaihtelee enemmän kuin laki sallii :confused: Harmittavasti tämä on myös ainoa kuva kyseisestä perhosesta, kun en pari vuotta sitten vielä ollut niin kiinnostunut näistä pienistä.

Kovasti olen netistä etsiskellyt notanan ja rufanan kuvia, mutta aivan samanlaista ei ole tullut vastaan. Enkä tainnut löytää yhtään kuvaa rufanasta, jolla olisi nuo valkoiset pisteet. Mutta mulla on näistä niin vähän tietämystä, että olen ihan teidän varassa tämän perhosen suhteen.

Kysyin yksilöön Marko Mutasen kommentin ja hän vastasi Acleris hyemana. :grin:

Heh… Jos tästä jotain positiivista hakee niin eipähän omat takkuilut tunnistuksissa harmita niin paljoa, kun ei se kokeneimmiltakaan aina onnistu noin vain joka perhosen kohdalla. :slight_smile:

Katselin noita hyemanan kuvia mitä netistä äkkiseltään löysin ja sitä mun on vaikeinta nähdä tuossa minun kuvassani. Tällä yksilöllä nuo siipien keskellä olevat laikut on tummanruskeita, mutta hyemanalla ne näytti olevan aina mustia. Ja ruskean sävyt näytti erilaiselta. Vaan mistäpä minä tiedän, kun kyllä se hyemanakin näyttää vaihtelevan aika paljon. Taitaa kysymykseksi jäädä tämä.

Minullakin oli hyemana mielessä, mutta siivet näyttävät kuvassa liian leveiltä ollakseen se.