Rypykkämäinen laholla kannolla

Tällainen valkea resupinaattinen kasvoi 5.11. täällä Espoossa laholla kannolla… Kasvualusta oli mahdollisesti tervaleppä, mutta kuustakaan ei voi varmuudella sulkea pois. Itiöemä oli rakenteeltaan hennon pehmeä (vähän leppäpoimukan tapaan), n. 1 mm paksu. Laikut olivat ehkä 3 cm läpimitaltaan. Jotenkin tämä on omannäköisensä, vaikka tiedän kyllä tämäntapaisia olevan runsaasti. Hiukan tuo ulkonäkö tuo mieleen jonkun rypykän (Phlebia), mutta nopeasti en sopivaa lajia keksinyt. Tuleeko foorumin lukijoille jotain mieleen?

Näyttää minusta pohjanrypykältä joka yleisemmin kasvaa kuusella. Olen löytänyt sitä myös koivulta.

Varmaan itsekin mietit pohjanrypykän mahdollisuutta, mutta onko sitä koskaan tavattu täällä etelässä. Netistä löytyy myös joitain kuvia valkoisista tai lähes valkoisista rusorypyköistä, tiedä sitten onko määritetty oikein. Toinen ja ehkä parempi ehdokas olisi sokkelorypykkä jota joku viikko sitten Espoossa itsekin kuvasin. Sokkelorypykkä on ainakin nettikuva-aineiston perusteella joskus melko vaalea tai jopa valkoinen. Ihan näin sienestäjän veikkana arvaisin että sokkelorypykkä mutta varmaan tiesitkin nämä vaihtoehdot ja tosiaan ihan kuvan makrotuntomerkkien ja nettikuvien perusteella pohjanrypykkä olisi myös hyvä vaihtoehto. Näitä Phlebioita on laji.fi:ssä lueteltu pitkä lista, itse en montaa rypykkää maastossa tunnista.

Joo, en oikein siihen pohjanrypykkään usko - se on ekologialtaan kuitenkin niin erilainen sieni. Eikä tuo sokkelorypykkäkään oikein samanlaiselta näytä, tosin sitä en kyllä tunne. Itse luulen että on joku ihan muu.

Ekologialtaan paremmin voisivat sopia kelmukka (Byssomerulius corium) tai leppäpoimukka (Plicatura nivea).Toisaalta jos on kumpikaan näistä niin ei ole ainakaan tyypillinen itiöemä. Sellainen lisätieto muuten, että kuivanäyte muuttui kellertävänruskeaksi.

Kyllä se pohjanrypykältä näyttää. Kasvaa kuusen lisäksi ainakin haavalla.