Samaa lajia? Ja ketä mahtavat olla [Araneus quadratus] ja [Araneus marmoreus]

Oleskelivat korkealla ohdakkeissa pienen lammen rannalla, viereisissä ohdakkeissa miltei. Viimeinen tyyppi löytyi kotipihalta ruusupensaasta. Ovatko ensimmäiset kolme samaa lajia?

1 tykkäys

Komeita hämiksiä! Viimeinen on mitä todennäköisimmin marmoristikki (Araneus marmoreus), mutta enpä hämmästyisi, jos varsinaiset asiantuntijat sanoisivat myös kolmen ensimmäisen olevan samaa lajia. Niin monia erilaisia ja -värisiä variaatioita siitä löytyy. Odottele vielä tietävämpien lausuntoa.

1 tykkäys

Kolmassa ensimmäisessä kuvassa Araneus quadratus.

1 tykkäys

Kolme ensimmäistä olivat tehneet “pesiä” korkeisiin ohdakkeisiin. Niistä ei kuvia.

1 tykkäys

No, nyt löytyi nimi noille ensimmäisille, kun Hannu osui paikalle. Hän on oikea guru hämähäkkien tunnistamisessa. :slightly_smiling_face: Mutta uudelleen näitä katsellessani tulin katumapäälle ja viimeinen alkoikin minun silmissäni näyttää sittenkin aitoristikiltä (Araneus diadematus) eli siltä “tavalliselta ristihämähäkiltä”. Tosin ihmettelen, miksi Hannu ei oikaissut määritelmäyritystäni… Löytyisikö tähän apua, kiitos?

1 tykkäys

Viimeinen on Araneus marmoreus. Kolme muuta Hannu jo tunnistikin :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Hyvä, Hokke! Apusi vuoksi ymmärrän nyt sen, ettei Hannu puuttunut arviooni. :smiley: Minun täytyisi vähitellen oppia enemmän luottamaan omiin päätelmiini, mutta toisaalta kun olen niin usein erehtynytkin… :roll_eyes:

1 tykkäys

Mitä sanot tästä hämiksestä, jonka olen omatoimisesti aikanaan näköjään nimennyt kokoelmiini Araneus diadematus -nimellä. Voisikohan tämä ollakin marmoreus? On paljon yhtäläisyyttä Ullan kuvan kanssa. Takajalkoja ei tässä kuvassa näy.

Kuva: Joensuun Kiihtelysvaara 13.8.2018

1 tykkäys

Oikein nimetty Terttu. Otetaan vertailukohdaksi vastaava hämähäkki eli tässä on marmorin ruskea värimuoto. Vertaa jalkoja. Huomaa tuo valkoinen osuus jaloissa mikä on omaa luokkaansa.

1 tykkäys

Suuret kiitokset opastuksesta, Hokke! :spider_web::spider:

1 tykkäys