Pieni musta kärpäslaji joka kävellessä heiluttelee siipiä “pystyssä”. Mistä heimosta pitäisi alkaa lajia etsimään?
Oliko kyseessä mahdollisesti tämän näköinen kärpänen, viittojakärpänen (Seioptera vibrans)? Tämä oli pieni, noin 4 mm kokoinen. Se käyttäytyi juuri kertomallasi tavalla. Kuvasin sen 30.6.2024 täällä Joensuun Kiihtelysvaarassa. Laji oli minulle uutuus ja koska määritin sen itse, niin olisi hienoa, jos joku asiaa paremmin tunteva vahvistaisi sen tai kertoisi oikean lajin.
Yleisempi heiluttelija on säpsiäinen (Sepsidae). Jos siiven kärjessä on piste niin se yleensä on Sepsis punctum. Kirkkailla siivillä varustetuista kaikkein yleisin on Nemopoda nitidula.
Hyvä, kun mainitsit säpsiäiset. Siitä tiedosta saattaa olla hyötyä Juhalle. Tämä minun kärpäseni taitaa kuitenkin olla Seioptera vibrans, koska sillä on täysin mustat jalat ja nuo valkeat silmänreunat ja punaruskea silmien väli. Taitavat erottaa vaaleajalkaisista säpsiäisistä. Vai mitä mieltä olet, Raimo?
Kyllä lajisi on todella Seioptera vibrans, mutta sen löytäminen vaatii jo tuuria. Sen sijaan säpsiäisiin törmää päivittäin ja vielä monesti päivässä
Juu kyllä kysymyksessä on säpsiäinen.
Kaikilla suomalaisilla Sepsis-lajeilla on selvärajainen siipitäplä ja yleisin laji riippuu kovasti ympäristöstä. Sepsis punctum on keskimäärin suurin ja helpoin tunnistaa, mikä luo mielikuvaa siitä, että se olisi myös selvästi yleisin, mutta aika tasoissa on useampi laji.