Skorppionikorennot kaipaa tarkempaa varmistusta[Tummavyöskorppionikorento ja Vyöskorpionikorento]

1. Onko tummavyöskorpionikorento?

2.Onko sama laji , kun edellä?

Molemmat kuvattu 28-29.6.2022 porissa

Hei, Katriina! Skorpionikorennoista minun ötökkäkuvausinnostukseni alkoi viisi, kuusi vuotta sitten. Ihmettelin, mikä voi olla tällainen skorpionin näköinen pitkäkuonoinen otus minun kukkapenkissäni. Kyseessä oli koiras. Sain niihin aikoihin täältä Foorumilta ohjeen katsoa noita siipien ylimpiä, lähellä tyveä olevia, tummia täpliä. Jos täplä on vain yhden suonivälin kokoinen, on kyseessä vyöskorpionikorento (Panorpa communis), mutta tummavyöskorpionikorennolla (Panorpa vulgaris) täplä on isompi ja ulottuu yleensä kahden suonivälin alueelle. En tiedä, miten tieteellinen tämä “sääntö” on, mutta sen mukaan olen itse näitä nimennyt. Toivotaan, että joku asiantuntija haluaa opastaa meitä lisää!

Sinun kuvasi minä nimeäisin näin: ylempi tummavyöskorpionikorento ja alempi selkeästi vyöskorpionikorento. Molemmat naaraita.

1 tykkäys

Tässä vielä “huvin vuoksi” kuvaamani vyöskorpionikorentokoiras elokuulta 2017.

1 tykkäys

Kiitos Terttu oikein paljon vinkistä! Mieteinkin mitä täpliä verrataan keskenään.
Tulkitsinko nyt oikein, että kuvissani olisi molemmat.
2… Vyöskorppionikorento?

1. Tummavyöskorpionikorento?

Tertun kuvaus ja lajit meni oikein mutta joutuivat vahingossa väärään järjestykseen eli alempi on P. vulgaris ja ylempi P. communis. Suomen verkkosiipisissä on näistä hyvät vertailukuvat.

edit. Nyt sotkin itse eli kommentoin Tertun kuvia joista ylempi on P. communis ja alempi P. vulgaris. Sinun kuvasi ovatkin toisessa järjestyksessä eli menee ihan kuten Terttu kertoi.

Kiitos Henri vahvistuksesta.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Olisi minun kannattanut laittaa omat kuvani saman järjestykseen sinun kuviesi kanssa, niin ei olisi tullut Henrille sekaannusta. :wink: Kiitos vahvistuksesta, Henri!

1 tykkäys

https://www.ymparisto.fi/download/noname/%7B68582B9A-C9E0-4D1C-B9B0-A77A05DB9AE6%7D/100221

2 tykkäystä

Kiitos pentti linkistä.