Sosapari metsässä

Kävelin metsätien laitaa ja yritin tavoittaa kukkia ja perhosia. Noin 10 metrin päässä metsässä oli kaksi sorsaa. Puhelin niille rauhoittavasti ja ne jäivät siihen odottamaan sillä ilmoitin, että älkää lähtekö, otan teistä kuvan. Ne jäivät siihen ja minä otin kuvan. Minä jatkoin matkaa ja sorsat jäivät siihen! Nämä olivat aivan villejä sorsia! Kuva Punkaharju 14.5.2024.

Sinisorsat pesivät metsässä pienten lampareiden läheisyydessä. Naaraat ovat varmaankin lähistöllä hautomassa ja nämä koiraat vartioivat yhdessä.

Edit: Linnuilla on ns. suojaetäisyys, joka määrittää lähtevätkö karkuun vai eivät. Joillakin lajeilla vähemmän joillakin enemmän. Etäisyys on varmaankin vähimmillään se mistä lintu tietää pääsevänsä lähelle tulijaa karkuun.

Tätä sorsien käytöstä ihmettelin. Minulla on kyllä joskus taipumus tai kyky päästä lähemmäs villieläintä kuin monella muulla. Siinä pitää liikkua rauhallisesti meluamatta ja hitaasti, ja joskus tuntuu, että eläin vaistoaa olenko minä vaarallinen vai ei. Kerran Riihisaaressa minä kävelin ympäri saarta ja parin metrin päässä minusta käveli komea sinisorsakoiras kuin olisi minun seuralaiseni. Se saattoi luulla minua ruoan jakelijaksi. Näitä sorsia ruokitaan joskus ilmeisaesti kaupungin toimesta. Varmaan sivusta katselijasta näytti omituiselta. Minä en ollut huomaavinani.

1 tykkäys