Jälleen helteinen päivä, +27 astetta. Iltapäivällä pari astetta vähemmän, kun ukkonen jylisteli, ja eiliseen malliin tuli pari ukkoskuuroa. Viimeinkin kaivattua vettä luomakunnalle!
Sirotytönkorento (Coenagrion pulchellum), koiras ja naaras. Vihti 26.5.2024
Vihdoin korentokausi auki täällä itärajallakin. Eilen ei vielä mitään näkynyt ja tänään samalla lyhyellä suokierroksella pikkulamppareita jo useita kymmeniä. Eikä tarvinnut kuvaankaan houkutella
On tuo kolmonen keihästyttö, naaras.
On tämä Suomi suuri maa, kun sinä kerrot,että korentosesonkisi alkoi vasta 27.5. pikkulampikorennoilla, ja nyt sitten kaksi korentoa lisää. Täällä etelänpänä korentoja on jo ollut hyvän tovin lennossa. Mielenkiintoista myös, että nuo ensimmäiset havaintosi ovat nimen omaan pikkulampikorennoista, joita esimerkiksi itse en ole vielä täällä nähnyt. Yleensä ne ilmestyvät isolampikorentoja myöhemmin.
Hienoja, että meitä havainnoitsijoita tulee lisää! Viime vuonnahan listalle tuli lajeja peräti 46 kpl, 73% Suomessa tavatuista 63 lajista. Hyvä tulos, mutta yritetään tänä vuonna vielä parantaa lopputulosta! Yhteistuumin se voi onnistua!
Onnistuukohan tämä lisäys litteänhukankorennon perään. tänä samana päivänä (28.5.) kuvasin myös oheisen lampikorennon. Lensi lepän oksalle huojumaan ja oletin isolampikorennoksi. Onneksi kuitenkin otin pari kuvaa, siilä kotona olen niitä nyt "hartaudella " tarkasttellut ja tullut siihen tulokseen, että kuvassa on täplälampikorento. Kirjaan tämän numerolla 12. täplälampikorennoksi. Mielelläni otan vastaan perusteltuja muutosesityksiä, jos näkemykseni vaikuttaa väärältä.
Sinä se olet saanut jo punatytönkorennonkin kuvattua, kuten myös Katriina eilen.
Tytönkorennoista minua miellyttää juuri punatytönkorento eniten. Valitettavasti niitä ei vain ihan tästä kotikulmilta löydy, vaan on lähdettävä vähän kauemmaksi “pyyntiretkelle”, jos kuvia haluaa.
Tässähän tulee hyvin esiin se, kuinka tärkeää on, että meitä havainnoitsijoita löytyisi eripuolilta maata!
Pitää vaan käydä erillaisissa biotoopeissa. Tämänkin punatytön näin soistuneen metsälammen liepeillä, jossa oli isoja ojia ympärillä, missä oli pientä virtausta. Toki tämä oli minulle elis, että ei niitä aina ole niin helppo bongata.
Myös metsätiet on hyviä havainnointi paikkoja. Nuoret korennot lähtee saalistamaan pidemmällekkin. Soistuneet metsät on myös hyviä korentopaikkoja, jos lähellä on lampia tai isoja virtaavia ojia.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.