Suipposurri? [Eristalis tenax, kuhnurisurri]

Tiedän, että Eristalikset eivät ole niitä helpoimpia määritettäviä, mutta siitä huolimatta pyydän katsomaan näitä kuvia ja kertomaan, onko tämä suipposurri (Eristalis pertinax). Jos ei, niin mikä sitten?


10.8.2018

1 tykkäys

Toivottavasti et Terttu pahastu, jos jatkan aloittamaasi kyselyä.
Kuvaamasi surri näyttäisi aloittelijan silmin olevan (Eristalis tenax), ainakin Kuvapankin kuvien perusteella.

Olen kolmena iltana yrittänyt etsiä määritystä 10.8.2018 kuvaamalleni surrille, josta muutama kuvanto jatkoksi.


Arvelen ko. surrin olevan Eristalis picea / pertinax / tenax, ilmeisesti naaras kumminkin.
Annetaan ammattilaisten sanoa oikea määritelmä.
Ps. olen ilolla seurannut kyselyjäsi, sekä kuviasi erilaisista " öttiäisistä " jatka samaan malliin :smile:
Jatkoksi laitan tämmöisen linkin Suomen kukkakärpäset - Eristalis-suvun määrityskaava , tuolta kun osaisi etsiä sopivan määrityksen :thinking:

2 tykkäystä

Tunnistaminen on hauskaa ja se pakottaa lukemaan kaavat tarkasti joka taasen opettaa paljon. Näitä hyviä kuvia on miellytävä tutkia.
Tertun kuvissa on naaras, silmät selvästi erillään toisistaan ja Markun kuvissa taas koiras, silmät kiinni toisissaan.
Mielestäni molemmilla on kaksi pystykohoumaa silmissä, karvoista muodostuneita pystyjuovia. Jos tulkintani on oikea niin kyseessä on eristalis tenax, kuhnurisurri.

2 tykkäystä

Kiitokset molemmille Markuille tasapuolisesti. Olin juuri tutkimassa Markku K:n ehdottamia vaihtoehtoja ja tullut samaan lopputulokseen Markku O:n kanssa, kun jälkimmäisen viesti tuli. :grinning: Mietin, miksi olin aluksi päätellyt surrini olevan Eristalis pertinax, vaikka Tenax on selvästi oikeampi. No, en ollut ehtinyt edes löytää Tenaxia, kun jumituin tuohon suippoon peräpäähän ja tein hätiköityjä johtopäätöksiä. Ei pitäisi tuijottaa suomenkielisiin nimiin! Olette aivan oikeassa: kyllä tämä tutkiminen pitää aivosolut virkeinä ja on mielenkiintoista.Tuon kukkakärpästen sukupuolen määrittämisen silmistä olen oppinut täältä foorumin viisaammilta.

Liitän tähän vielä kaksi uutta kuvaa, joissa taitaa olla myös Eristalis tenax, tällä kertaa koiras. Onko?


12.8.2018

1 tykkäys