13.6 Savonranta Säimenjärvi
Onko Metsäsurviaiskoi Nemophora degeerella vai Idänsurviaiskoi Nemophora amatella?
Pituus noin 13 mm siipineen
14.6
Lisätty kuvat
Ilmeisesti Metsäsurviaiskoi naaras, pituus noin 7 mm siipineen
13.6 Savonranta Säimenjärvi
Onko Metsäsurviaiskoi Nemophora degeerella vai Idänsurviaiskoi Nemophora amatella?
Pituus noin 13 mm siipineen
14.6
Lisätty kuvat
Ilmeisesti Metsäsurviaiskoi naaras, pituus noin 7 mm siipineen
Hei, olen itsekin näitä kuvaillut, mutta satavarma en kyllä ole määrityksissäni, ehdotan kuitenkin 1.kuva Nemophora degeerella ja 2. Nemophora amatella
Muok. tosiaan 2-3.kuvat voi olla N.degeerella, naaras
Itse olen taipuvainen siihen, että kuva 1 esittää Nemophora amatella idänsurviaiskoita.
Kuva 2 ja 3 olisi N.degeerella, naaras.
Kuvatessani olen pitänyt muistivihkoa, ( kuva) johon olen merkinnyt yleensä kohteen arvioidun pituuden ( vuosikymmeniä millimetritarkkuuden työ ), tai perhosten siipien kärkivälin ( sk), joten arvioni ei paljon heitä.
Vaikeaa on kun " netistäkään" ei löydy selviä kuvia ja vain vanhoja museoituja tietoja, voi olla etten osaa etsiä ??
Kiitän joka tapauksessa.
Katsoin kyllä Laji.fi tiedot, mutta harrastelija ei välttämättä osaa katsoa tarkasti mitä pitäisi…
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.