Syksyinen pihaharsokorento [Chrysoperla carnea]

Luin, että pihaharsokorento (Chrysoperla carnea) on ainoa aikuisena talvehtiva harsokorento ja tulee helposti sisätiloihin. Se myös vaihtaa vihreän värinsä ruskeaksi syksyn tullen. Vaikka tämä huonetoverikseni ilmestynyt ötökkä ei varsinaisesti näyttänyt ruskealta, vaan enemmänkin tumman kirjavalta, otaksun sen kuitenkin olevan pihaharsokorento. Olenko oikeassa vai väärässä?


Joensuun Kiihtelysvaara 17.10.2018

Olet oikeassa, mutta tarkennan hieman nimeä: kuvassa on pihaharsokorento, ei pihakorento, ja tieteellinen nimi on Chrysoperla carnea.

Ja jos oikein hiuksia halkoo, niin korjataan hieman talvehtimistakin: tämä on yleisesti ottaen ainoa yleinen Manner-Suomessa aikuisena talvehtiva laji, sillä sisarlaji siroharsokorento, Peyerimhoffina gracilis talvehtii myös aikuisena, mutta sitä on tavattu vain harvinaisena aivan lounaisimmassa Suomessa (Ahvenanmaan lisäksi lienee jo pari mantereen puoleista havaintoa Varsinais-Suomesta/Uudeltamaalta). :slight_smile:

Ja mitä väritykseen tulee, niin noesta päätellen yksilö näyttää tulleen sisälle savupiipun kautta. :wink:

Hei, Harri ja kiitos oikaisusta sekä lisäinfosta! Vai kävi mummolle noin hassusti, että unohdin osan nimestä pois. Muistilapussani ja tiedossanikin toki oli aivan oikein, mutta jostain syystä kävi sitten näin. Nauroin ääneen tuota arveluasi nokisuudesta. Tosin jossainhan sen on ilmiselvästi täytynyt itseensä ylimääräistä likaa hankkia… :laughing:

Itse asiassa olin ihan tosissani tuon noen ja savupiipun osalta. Nokeen se selvästi on itsensä sotkenut (värin, tarttuvuuden ja hiukkaskoon pienuuden perusteella), ja jos talossa on savupiippu, se on näille luonnollinen reitti sisään. Toki, jos kotonasi ei ole savupiippua, teoriaa pitää vaihtaa, mutta tällöinkin epäilen sen käyneen savupiipussa.

Toisinaan näkee myös itsensä noenneita kimalaisiakin, jotka kokomustina voivat olla hankalia määritettäviä.

No, toki minä uskon, mitä sanot savupiipusta. Se vain tuntui niin hassulta ajatukselta lukiessani viestiäsi. Harmi, että tuo ei odotellut paria päivää, niin olisi säästynyt siistimpänä, sillä eilen minulla kävi nuohooja! :slightly_smiling_face:

Kaikenlaisia kulkuväyliähän näissä omakotitaloissa on hyönteisille. Olen jo tottunut siihen, että hämähäkit, harsosääsket, perhossääsket ja kimalaiset tulevat ilmanvaihtohormeista tai tuuletusventtileistä seurakseni. Talossani on painovoimainen ilmanvaihto. Avonaisista ovista ja polttopuiden mukana tulee myös väkeä, mm. koiranputkilattakoita. Onhan se hyvä, että talvellakin tapahtuu jotain mielenkiintoista tutkittavaksi. Minä kun en ole havainnut hangilta mitään kuvattavaa. Joskus olen vähän “kadehtinutkin” teitä, jotka olette löytäneet monenlaista talvielämää ulkonta. Aion silti yhä pitää silmäni auki ja kameran mukana. :wink:

Hei! Meille tuli sisälle toissapäivänä 17.11.2018 tämmöne verkkosiipinen. Taitaa olla myös chrysoperla carnea, mutta ei nokinenä.:smile:

Kyllä, siistiltä näyttää. :grinning: Etköhän liene lajinkin suhteen oikeassa. Varmaan on ollut hankalaa muillakin aikuisina talvehtivilla hyönteisillä vaipua horrostelemaan, kun on ollut näin lämmintä pitkään.