Sysimaljakas + bonus Myytikkä?

Bongasin pari tällaista vahvasti mustaa maljakkaan oloista sientä tänään metsässä. Otin vain yhden kuvan kun ajattelin että tunnistus lienee helppo, mutta noita löytyikin pari aika saman tyylistä ja nyt en ole varma.
Olivat Kaarinan havumetsässä (jossa toki muutakin puuta seassa) pikku polun varressa. Korvasieniä kasvoi siinä puolen metrin päässä. Yhteensä näin näitä 2 vähän erillään, hyvin saman näköisiä molemmat. 2cm kokoluokkaa.

Olisiko talvi- tai sysimaljakas?

1 tykkäys

Sysimaljakas tämä on tyypillisessä pannukakkumaisessa muodossaan täysin avautuneena. Sisarukset talvimaljakas ja pähkinämaljakas ovat paljon suurempia ja niillä itiöemän reunat nousevat aika korkealle maasta muodostaen sellaisen viinilasimaisen kupin. Sysimaljakas on näistä kolmesta kevätsienestä se yleisin laji. Itse olen löytänyt niitä aika kosteilta paikoilta kuusimetsistä. Kalliojyrkänteiden juurilta tippupintojen alta tai lähteikköiden rahkasammaleesta. Voi kasvaa myös myöhään syksyllä.

Edit: Missäpäin Kaarinaa retkeilet? Sielläpäin asuin koko lapsuusikäni ja metsät on aika tuttuja. Suosittelen Kuusiston vanhoja havumetsiä. Raatoketo ja Juopinkrotti. Löydät niistä myös käpynastakkaa ja hytymaljakasta. Eipä niitäkään joka kevät vastaan tule.

2 tykkäystä

Kiitos tunnistuksesta. Kuusistossahan minä juuri, täältä löytyy kaikkea mielenkiintoista kun viitsii vähän tarpoa :slight_smile:
Ei ollut nuo metsän nimet tuttuja mutta kun katsoin missä ovat niin hyvin tuttuja paikkoja. Samalla näin mainintaa että tuolla Jupinkrotissa kasvaa hyvin harvinaista myytikkää (Mythicomyces corneipes). Kun löysin tästä kuvat niin yllätyin sillä olen mielestäni löytänyt tätä samaa muualta Kuusistosta.

Eikös se ole tämä? Kasvoivat parissa lähekkäisessä kannossa maaliskuun puolivälissä.

Vielä yksi bonus kuva Raatokedosta maaliskuun lopulta, näyttää vähän että voisi myös olla samaa, mutta näistä en ollut ottanut enempää kuvia ja varsinkin jalkaa ei näy niin voipi olla jotain muutakin.

Kaksi alinta on ainakin mielestäni talvijuurekkaita ja varmaan myös nuo ylemmät. Ylin on kuitenkin sen verran uurteinen taikka läpisäteinen lakista etten osaa varmasti sulkeä pois oksalaholakkia. Näitä kumpaakin voi löytää talvella.

1 tykkäys

Sysimaljakas ei ole nimestään huolimatta kokonaan sysimusta. Kun siitä murtaa palan, niin sen malto on lähes valkoista. En ainakaan äkkiseltään muista toista vastaavankaltaista lajia…

1 tykkäys