Taas yksi blondi [Scopula ternata, mustikkalehtimittari]

Aaaapuva! :blush: Kuvissa sama yksilö.



Joensuun Kiihtelysvaara 5.7.2020

1 tykkäys

Scopuloista löytyypi :kissing:

1 tykkäys

Kiitos, Pekka! Hyvä, että suljit jo pois Caberat ja Idaeat. Silti minulle jäi ihan tarpeeksi pähkäiltävää… Kunpa tämä olisikin ollut jompikumpi ihanista S. ornata tai S. decorata :heart_eyes:, mutta kun ei… Päädyin kahteen tavalliseen: S. floscata ja S. ternata. Vuorotellen se oli mielestäni toinen ja sitten taas toinen. Selvää en tuntunut saavan. Perhostutkijainseuran sivuilla oli hyvä vertailu, vaan ei sekään varmistanut minulle tätä. Kysyn nyt, onko tämä mustikkalehtimittari (Scopula ternata)? :thinking:
P.S. Jaakko Mäki-Jaakkolakin näyttää kyselevän samanlaisen näköistä perhosta, huomasin.

Näiden kanssa on itse kukin välillä hukassa, etenkin naaraiden. Niinpä askartelin pikku kuvakoosteen tuntomerkeistä. Pitää muistaa, että lajit myös vaihtelevat melkoisesti :grinning:

3 tykkäystä

Kiitän hienosta vertailutaulukosta. Meidän kaikkien pitäisi tallentaa tällaiset vastaisen varalle. Minä jo tallensin. Tuska vain lisääntyi… Yritin jopa reilusti ylitummentaa näitä siipiä nähdäkseni, onko ulompi poikkiviiru hampainen vai vain hiukan mutkitteleva. Ongelma on siinä, että en varmuudella erota, mikä niistä on se uloin, mutta uskoisin, että tuo reunimmainen ei ole varsinainen poikkiviiru. Keskipilkkuja en näe olevan. Niska on mielestäni tumma. Onko tämä sittenkin S. floscata? Tämän jälkeen päättelen, että minulla on huono kuva ja merkitsen ketjuun /-viivalla molemmat vaihtoehdot.

Kakkoskuvan perusteella tämä on ternata. Kuvassa niska hämää, sillä otus on kääntänyt päätään alaspäin, jolloin näkyy pelkkä kitiinipinta :grin:

1 tykkäys

Mahtava vertailukuva Pekalta, kiitos!

Vielä kun tuohon lisäisi S. immutatan ja I. pallidatan:grin:

Kiitos kun päästit minut pälkähästä… :clap: :+1: Kakkoskuvassa perhonen on lehden alapuolella varjossa - ja minä ryömin maassa sitä kuvatakseni. :wink:

Näistä kuvista käy hyvin ilmi kuinka erilaiselta ötökkä näyttää eri valossa ja vinkkelistä!

Juu, välillä joutuu taipumaan mitä ihmeellisempiin asentoihin kuvatessa. Joskus kun makuulla jotain otusta kuvasin niin tultiin kysymään, että mikä sul on hätänä :rofl:

1 tykkäys